Hiiva kuriin

Mikä olis tehokas tapa saada hiiva kuriin koiran iholta? Etsinnässä joku aine, millä vois pestä koko koiran korvia myöden. Kokeilin etikka-vesi seosta, mutta koira pyöri ympyrää pari tuntia sen jälkeen. En halua kokeilla enää toisten. Kuinka monta kertaa koiraa saa ylipäätään pestä ja pitää kuivana ennen kuin hiivan saa kuriin?

Meillä ollut yhdellä hiivaa tassuissa joten ne oli helppo pitää kuivana ja sit häviää myös äkkiä. Samaan aikaan kyllä tein ruokavaliomuutoksen myös.
Mutta koko koiran hiivaan en osaa sanoa mitään pesukeinoa, ainoastaan että onko ruoka kohdillaan, eikö se sitä hiivaa ruoki :thinking:

En oikeen osaa sanoa mihin se hiiva oikeen rajoittuu. Korvat on töhnäset ja haisee, tassut punoittaa, nivusissa tummaa töhnää ja tummaa pigmenttimuutosta ja koko koira kutisee. Siksi ajattelin jos pesis koko koiran jollain aineella.

1 Like

Pese se ensin ihan normaalisti.

Ja sitten alat keskittyä niihin pahimpiin ongelmakohtiin.

Mitä se syö ja missä nukkuu? Onko uinut paljon?

Nukkuu ihmisten sängyssä. Ei mitenkään hirveen paljon ui. Ja uimisen jälkeen oon sen aina pessyt shampoolla. Mutta en kyllä kuivannut. Syönyt 50/50 Hau hau champion penturuokaa ja vähän vaihdellen lihoja, mutta pääasiassa sitä kennelrehun sika-nautaa. Vaihdoin nappulan just eilen siihen RC medium puppyyn, kun kehuttu sulavana. Lisät tähän päälle.

Taitaisi nyt olla enemmänkin tarvetta sopivalle, kuin sulavalle… siis jos tuo ylipäätään johtuu ruuasta. Ja mikä sitten on sopiva — jaa’a, ei pysty just nyt sanomaan.

Minun varmaan pitäisi muistaa minkärotuinen rekku sinulla on :thinking:

Tiibetinterrieri. Samainen koira, mistä ollut juttua ennenkin foorumilla. Tämä tapaus joka kutissut jo pennusta lähtien.

Voisko muuten kutina hetkeksi aikaa yltyä vaan entisestään, kun hiivaa yrittää saada kuriin? :thinking: Kuinka kauan tota hiivaa täytyy taltuttaa - toki yksilöllistä.

Lisäkysymyksenä vielä. Onko hiivaan mitään muuta hoitoa kuin ulkoinen hoito ja sopivan ruoan löytäminen? Päivän olen yrittänyt nyt pitää koiraa kuivana yms. ja tuntuu nyt jo tuskalta. :joy: Pitää varmaan hankkia kauluri, koska koira lutkuttaa tassuja jatkuvasti ja vaikka pitää sukkia niin nekin on märät.

Useimmiten ei.

Onhan noihin milloin minkäkinlaisia lääkityksiä kokeiltu — narttujen emättimen ympäristön hiiva on todella syvältä — mutta ei ne ole koskaan toimineet.

Olen kuullut tapauksista, että ivermektiinillä olisi saatu hiiva pois — mutta nuo ovat vain omistajien kuulopuheita, ja niissähän ei tiedetä mitä muuta on tehty. Yhden tapauksen tiedän, että sitkeä tassuhiiva saatiin kuntoon, kun koira sai virtsatietulehdukseen sulfakuurin.

Löytää sitten eläinlääkäri, joka suostuu kumpaakaan kokeilemaan, onkin sitten ihan oma urakkansa.

Sitten on se yks tekijä, josta harvemmin puhutaan — koska siihen vaikuttaminen on niin vaikeaa. Ympäristö laajassa merkityksessä, joka aiheuttaa muun reaktion kuin allergian.

Tutuin on uiminen. Mutta sitten on makuualusta — pesuaineet, kopin kuivikkeet jne. Turkin jatkuva käsittely altistaa, ja kiusaa usein trimattavia ja nypittäviä, kun paine tulee näyttelyistä. Marsut, hamsterit, (lemmikki) hiiret ja rotat, linnut… Tai sitten ihan vaan jatkuva stressi liiasta harrastamisesta, kiireestä ja aktivoinnista.

Hiiva kun alkaa nykyään näyttää enemmän elintasosairaudelta kuin varsinaiselta jalostusongelmalta — veteen piirretty viiva, tiedän.

2 Likes

Lisäkysymyksenä vielä. Onko hiivaan mitään muuta hoitoa kuin ulkoinen hoito ja sopivan ruoan löytäminen

Onneksi ollaan kysymyksen äärellä Katiskassa eikä missään fb koira- ryhmässä.
Se, mikä olisi varma vastaus siellä liittyisi vahvasti erääseen pvk puolen ihmiseen :roll_eyes:.

Mutta itse kysymykseen niin ulkoisesti pesuja voi tehdä kahdestikkin viikossa siihen tarkoitetulla shampoolla ja huolellinen kuivaus. Sitten se kauluri päähän, että saat katkaistua sen tassujen lussuttamisen.
Tarkista ympäristö kuten Jagster neuvoi.

1 Like

Mites olis noi ihmisten hiivatulehdukseen käytettävät lääkkeet? Nehän on reseptivapaita. Esim. lääkkeet, joiden vaikuttavana aineena flukonatsoli. :thinking: Sporanox tabletistakin lukenut kokemuksia.

Mitä kaikkea olet nyt kokeillut ja tehnyt ja onko mistään tehdystä ollut pienintäkään apua?

Hitaita ne on parantumaan ja tää kostea ja lämmin kesä ei asiaa varmaan helpota yhtään :roll_eyes:

Noista ihmisten lääkkeistä en kyllä osaa mitään sanoa, rasvaa ainaki hankala laittaa, tabletin saa suuhun työnnettyä mutta onko koirien hiiva samaa “kantaa” kuin ihmisten? Mielestäni jostain täältä joskus luin että on eri juttu mutta täytyy tarkistaa.

Edit. Nopealla googlauksella (katiska ja terveyskirjasto) ne ilmeisesti kuitenkin olis, kummallakin Candida Albicans.

Ennen luovutusikää, näillä pennuilla oli joku ripaska juttu ja luovutuksen jälkeen toi meidän koira rupes kutisemaan. Oliskohan mitään yhteyttä näiden välillä. :thinking: No mutta. Rupesin nyt hoitamaan tota hiivaa niin, että vaihdoin nappulan toiseen eli Hau haun emo pennusta Royal Canin medium puppyyn. Saa myös lihat ja lisätä päälle. Kauluri pistin sille kaulaan, ettei pääsis nuolemaan. Ulkona pidin tossuja, ettei tassut kastuis. Joka toinen päivä pesin hiivaset alueet etikka-vesi liuoksella ja föönasin lopuksi. Korvaa huuhtelin Anivoxilla. Ja tämä kesti ehkä noin puolitoista viikkoa, jonka jälkeen luovutin. :person_facepalming: Alapäästä hiiva katos, mutta kun hoidot lopetin niin se villiinty taas. Hain nyt Apoquel lääkityksen tolle, jotta saisin kutinan hillittyä ja voisin kokeilla uudestaan tota hiivan hoitoa. Apoquel ei ainakaan vielä ole auttanut.

1 Like

Jos nappulan hiilarit ruokkii hiivaa niin ootko miettiny jos testaisit pelkkää lihaa?

Oon mä joo sitäkin miettinyt. Koko pentue siis kutisee (joillain kyllä loppunut) ja kaikki melkeen on jo kokeiltu ja testattu ja kutina ei vaan lakkaa. Yksi pentueen pennuista syö pelkkää raakaa, mutta ei helpota kutina. Siksi olen ajatellut, että en jaksa pelkästään raakaan siirtyä, kun 50/50 helpompaa. Pennut jo siis vuoden ikäisiä. Nappulan vaihdoin sulavampaan ja lihan parempilaatuisempaan (ei sisällä keuhkoa yms.). Omega 3-kapselit jätin pois, ettei ruokia hiivaa. Eli jotain ruoan suhteen olen tehnyt kuitenkin. Laiska kun on niin sitä etsii niitä helppoja ratkaisuja ja lääke olis yks sellanen. :sweat_smile:

Tiedän tunteen :grimacing:

Tutkin asiaa vähän, niin Sporanoxia ollaan ulkomailla enemmän annettu koirille hiivaan. Suomessa jotkut eläinlääkärit myös kirjoittaneet siihen reseptin, mutta kaikki eläinlääkärit eivät suostu. Reseptivapaanakin sitä saa, että voisi sitä ehkä kokeilla.