Hiiri iPadiin ja iPhoneen

Puhelimet ja tabletit ovat tehty tökittäviksi ja asioita tehdään erilaisilla eleillä. Swaippaaminen on pyyhkäisyä ja suunnalla vasemmalla tai oikealla on erilaiset merkitykset, joita sitten laajennetaan puhekieleenkin. Kyllä, olen hieman eksyksissä tuon asian suhteen, kun Tinder sattuneesta syystä on tuntematon.

Laitteiden käyttö ei tule käyttäjästä

Se, että asiat tehdään koskettamalla, ei ole käytettävyysvalinta. Se tulee vain laitteiden pienuudesta, jolloin muita ns. osoitinlaitteita ei vaan mahdu mukaan.

Toki, kyllähän kosketusnäyttö on puhelimissa ihan pahuksen hyvä keksintö. Aika ajoin myös tableteissa. Läppäreissä ja vielä enemmän pöytämallisissa kosketusnäyttö on jo puhdas rikon ergonomiaa vastaan.

Mutta äkkiä keskushermosto ja lihasmuisti kylläkin oppii tuohon. Olen taas tehnyt jonkun aikaa duunia iPadillä, osaksi testimielessä ja osaksi koska läppäri vetää viimeisiään, ja kun siirtyy isompaan laitteeseen, niin aika automaattisesti sormi yrittää näytöllä tehdä jotain.

Olen samalla törmännyt näön heikkenemiseen, oikeammin syvyysnäön. Minulla on aina ollut kehno stereonäkö, joka esti lentäjäkoulutukseen pääsyn (toinen koulutusasia, josta olen katkera; toinen on Ylen kuvaajakoulutus, johon ylioppilas ilman työkokemusta ja alan perusosaamista oli arvokkaampi kuin alalla töitä tehnyt radio-ja tv-asentaja). Minä en nimittäin tiedä koska sormi osuu näyttöön. Hassua kyllä, mutta tämä ongelma koskee vain läppäriä.

Sinänsä merkityksetöntä, koska läppäri ei tottele tökkimisiä.

Lisälaitteet parantaa ergonomiaa

Mobiililaitteiden ergonomiaa pystyy parantamaan muutamalla lisälaitteella, jotka valitettavasti jokainen maksavat erikseen — osa enemmän, osa vähemmän.

Tarvitaan vähintään:

• näppäimistö, koska ruutu ei kelpaa kuin lauseen mittaisten komppausten kirjoittamiseen
  • jonkinlainen tuki jopa puhelimelle, tableteissa moiset tulevat usein ihan suojien mukana, mutta tabletille kannattaa hankkia sellainen, jossa on jo näppimistö mukana
  • kuulokkeet musiikin, äänikirjojen ja podcastien kuuntelemiseen
  • korvanappi puheluja varten, jos kuulokkeet (oli ne napit tai kupit) eivät tarjoa mikrofonia

Nuo ovat perusasioita, jotka jokaisen pitäisi ostaa aivan riippumatta minkä ekosysteemin laitetta käyttää.

Ero tulee siinä, että Applen omistaja maksaa enemmän kuin androidia käyttävä. Mutta Applen omistaja saa myös hieman parempaa — se, että onko se paremmuus hinnan väärtti, on sitten oma juttunsa.

IPad kaipaa äkkiä myös kynää. Se oikeasti helpottaa elämää, vaikka ei osaisi piirtää edes tikku-ukko-kissaa — kuten minä. Minä en käytä sitä edes kirjoittamiseen, jossa se tietenkin toimii myös. Minulle kynä on satasen maksanut osoitin, jolla saan tarkkaakin tarkemman ohjauksen mm. audion editointiin.

Se, että edelleenkin läppäri ja Adobe Audition on äänen kanssa työskenneltäessä voittamaton parivaljakko, on oma juttunsa. Mutta menee samaan akseliin, että ylipäätään kaikki isompi luova työ kannattaa tehdä muualla kuin millään tabletilla. Eikä koskaan puhelimella.

Hiiri juoksuttaa kursoria

Yksi elämää ehkä helpottava asia puuttuu vielä, ja se tulee mukaan samalla kun teksti paaa otsikon mukaiseksi: hiiri.

Hiiri on aika luonnollinen tapa siirtää kursoria, valita asioita jne., jos tekee töitä myös tiekonemaisemmin. Jos elämä on jo keskittynyt laitekannassa mobiileille, eikä läppäriäkään käyttänyt muuhun kuin Facebookiin ja Netflixiin, niin ei hiiri mitään lisäarvoa tuo.

Jos mobiileissa kaikki järkevä tapa kommunikoida laitteen kanssa (ei, Siri, Alexa ja mitä näitä digilutkia onkaan, eivät toimi vielä riittävän hyvin) tapahtuu laitteen fyysisten rajoitteiden takia, niin samasta syystä läppärillä on oltava hiiri — näyttö on liian kaukana sormieleitä varten, jos hiukankaan arvostaa käyttömukavuutta.

IPad on hieman hankala hiiren kanssa. Ei sormieleiden matkiminen oikein onnistu ilman sormia, mutta ongelma on enemmänkin hiiren kytkemisessä iPadiin.

Suurin osa käyttää nykyään bluetooth-hiirtä. Langattomuus aidosti helpottaa elämää, vaikkakin se sitoo akkujen ja paristojen kestoaikaan. Melkoinen osa hiiristä vaan eivät keskustele suoraan laitteen bluetoothin kanssa, vaan mukana tulevan vastaanottimen kautta.

Idioottiminen ratkaisu, koska moinen täysin triviaali asia varastaa yhden USB-portin, joita on perin vähän nykyään läppäreissä ja mobiileissa ei ollenkaan.

Se tuo mukanaan sen, että suurin osa hiiristä ei ole suoraan liitettävissä iPadiin tai iPhoneen, koska kummankaan bluetooth ei löydä hiirtä. En tiedä miten asia on androideissa, mutta tuskin niissä sen helpompaa on.

On kaksi asiaa ratkaista tuo:

• ostaa hiiri, joka käyttää suoraan/oikein bluetoothia (kuten yllättäen Applen ylikalliit ja söpöt, mutta perin epämukavat hiiret), mutta kun asiaa ei useinkaan paketissa erikseen mainita
  • ostaa USB-portti, joka vanhemmissa iPadeissa/iPhoneissa on lightning-USB sovitin

(Sorry, jatkan edittiä myöhemmin, nyt suuntaa pitsalle; voisin jättää tämän draftiksi, mutta täällä on niin vähän liikennettä, että ihan sama ja draftit häviää aika ajoin)