Halpa rinkka

Minä tulen tekemään suurimman osan enemmän tavaraa vaativista reissuista kajakilla, joten itseasiassa en edes tarvitse rinkkaa. Tai sitten teen päiväretkiä, jolloin tarve saattaisi olla 20 - 30 litran repulle. Tai siis halu, koska pärjään aivan mahtavasti nykyisellä Tokmannista ostetulla päivärepulla. Mutta silti halu, tai tarve, olisi laajemman tilavuuden kantolaitteelle — jota usein rinkaksi kutsutaan.

Fakta on, että jos aikoo retkeillä tai vaeltaa paremmilla varusteilla — tai nimekkäämmillä, tuokaa ei ole aina sama asia — niin rahaa saa polttaa perustavaroihin tuhannesta eurosta ylöspäin. Teltta tai muu majoitus maksaa vähintään 300, makuupussi maksaa 200, makuualusta maksaa satasen ja rinkka on 300. Eikä ostamiset vielä tuohon jää, koska täytyy laittaa ruokaakin (150 - 200 euroa) ja vaaditaan muitakin perusvarusteita.

Minulla ei ole 1000+ euroa ylimääräistä. Jos olisi, niin ostaisin uuden kajakin.

Enkä ole yksin tuon asian kanssa. Se tarkoittaa sitä, että on ostettava halpaa ja se sitten riittää mihin riittää. Asioita sitten päivitetään parempaan, kun halpa muuttuu kiusaksi ja talous antaa myöten. Retkeilyn kalleus on muuten asia, josta ei paljoa puhuta. Jos joku erehtyy ryhmissä ujosti kyselemään, että mikä olisi joku halpa, mutta jotakuinkin riittävä kolmen vuodenajan teltta maksimissaan kolmen yön yöpymisiin, niin vastaus on tyly: tonnin Hilleberg ja jos ostat jotain muuta, niin hukkaat rahasi. Sen jälkeen kukaan ei enää kysy budjettiratkaisuja, vaan ostaa 20 euron kupoliteltan Tokmannilta ja on hiljaa. Tai vaihtaa harrastusta.

Minä ostin pahamaineisen kiinalaisen rinkan e-villeltä.

Tai isommalla kuvalla, niin saan sen näkyviin listauksissa:

kuva

Asemoin tällä samantien itseni reppuretkeilyn white trash ryhmään :rofl: No, ihan sama asemoinnista, mutta tuo maksoi satasen, ja sitäkin rahanmenoa olen pyörittänyt suunnitelmissasi puolen vuotta.

Aika näyttää löinkö käteni paskaan ja hukkasin sata euroa. Olen ennenkin ostanut jotain e-villeltä, joten minulle on pieni käsitys siitä missä määrin tuotteiden mainostekstit eroavat todellisuudesta. No, päivitän aloitusta kun tiedän — lupaavat kesäkuun alkuun mennessä, mutta mistäs sitä tähän maailmanaikaan tietää vaikka saapuisi vasta ensi vuoden syksyksi.

Jos halvan rinkan rajaksi vedetään 100 euroa, yli 50 litran tilavuus ja sellainen ulkonäkö, jota täällä rinkaksi kutsutaan, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Itseasiassa saa valita kolmesta (tai siis neljästä, mukaanlukien aloituksen e-ville):

200 euron budjetilla olisikin jo enemmän tarjontaa, mutta ei päättömästi.

Minna on ostanut niille kesän kahdelle reissulleen Tokmannin Vaeltajan — ihan puhtaasti hinnan takia. Kokeilin sitä selkääni, eikä tuntunut hyvältä. Tosin Minnalla ja minulla on puoli metriä pituuseroa, enkä koskenut säätöihin, joten sekin saattaa selittää epämukavuuden selkää vastaan. Mutta en ostanut sitä koska, tämä on säälittävää, se on liian värikäs. Minulla ei ole nykyisellään mitään kirkkaita värejä vastaan, enkä yritä maastoutua, vaan päinvastoin, mutta jossain menee raja :joy:

kuva

Bilteman rinkkaa ihmettelin pidempään, mutta raakkasin sen kokonsa takia. Ja jostain syystä se ei muutenkaan kiinnostanut.

Motonetin tipautin heti ensimmäisellä kierroksella. En tiedä ihan tarkkaan miksi, mutta Woodlanderin logolla olevat kuivapussit eivät ole sitä mitä pitäisi, ja tuotekuvissa vaan joku tökkäsi pahasti. Myönnän toki, että yksi hidaste saattoi olla paikallisissa Motoneteissä saamani luokattoman huono palvelu, kun on ostamassa jotain muuta kuin varaosia autoon tai karvanoppia.

Tein ikkunaostoksia 200 euroon asti, joka laajentaa joltisenkin tarjontaa. Mutta siinä tuli sellainen hassu olo, että silloin on parempi säästää satanen lisää, koska 300 eurolla alkaa samaan jo nimekkäämpää tuotetta — enkä näe itseäni ostamassa 300 euron rinkkaa.

Ja samantien tuli kommenttia (nämä voisi itsekin kirjoittaa…), että on niitä muitakin alle 100 euron ja yli 50 litran rinkkoja. Niin on.

XXL:llä on Camminon 50+10 litran rinkka 90 eurolla. Mutta olisi varmaan pitänyt laajentaa kriteereitä, että en laske näitä plustilavuuksia. Jokaisessa rinkassa pystyy latomaan päälle, roikottamaan pohjassa ja ripustamaan kylkiin. Se 10 litran ekstratilavuus päälihupussa on hyvin lähellä markkinointilitroja, ei aitoja. Joten minä lasken sen 50 litran rinkaksi, enkä huomioi.

Itseasiassa suurimmalle osalle viikonloppuretkeilijöitä 50 litrainen olisi riittävä. Myös minulle. Mutta se on myös sellainen rajalinja, jossa on karsittu jotain varustuksesta — joka on tietysti säälittävä huomio, koska kaikista sadan euron rinkoista on riisuttu asioita aivan riippumatta niiden tilavuudesta.

Minulla ajatus on viety hieman pidemmälle. Jos meitä on kaksi liikkeellä, ja minulla on 60 litrainen, niin toinen pystyisi kulkemaan päivärepulla.

Budget Sportilla on McKinleyn 55 litrainen hintaan 70 euroa. Katselin sitäkin pariin otteeseen — mutta joku kasvoton nettipersoona väitti, että se on enemmänkin naisten mitoitusta, eikä sovi 186 senttisen miehen selkään. Ehkä noin, ehkä ei. Mutta siitä puuttui tarvikeverkko, niin se tuon mitoituskysymyksen kanssa riitti hylkäämään. Mutta totta — jollekin toiselle tuo on taatusti harkitsemisen arvoinen.

Clas Ohlsonilla on myynnissä 65 litrainen hintaan 60 euroa. Vilkaisin kerran kuvaa ja niitä remmejä, ja suljin selaimen välilehden.

Prismassa on joku kiinalainen tai korealainen 60 litran rinkka 65 eurolla. Olen kerran ottanut sen hyllystä, pyörittelin alle minuutin ja laitoin takaisin. Myös verkkokaupan arvostelut ovat aika surkeat.

Kaipa niitä muitakin on, mutta esittämäni kolmikon/nelikon lisäksi McKinley lienee sellainen, jota voisi harkita — muissa on jotain sanomista, siis enemmän kuin yleensä hintaluokassa.

Mutta… jos päästään puoleen tusinaan alle 100 euron rinkoissa, kun suljetaan de facto reput pois, niin ei valinnanvaralla oikein elvistelemäänkään pääse.

Piti ihan käydä kattoo kun sain mun isältä melkein käyttämättömän “rinkan” tai mikä lie retkireppu onkaan ja se on 45+15 ja ihan järkyttävän iso että joku 60 litraa on ihan järkky. Kunnes tajusin että 45+15=60 :woman_facepalming::sweat_smile:

Kerran kokeilin sitä selkään ja tuntui oudolta, en ees ajatellu että niin mun isä on mua n. 15cm pidempi että ehkä siitä syystä ei oikein halunnu istua kunnolla mulle. Täytyy testata joku päivä uudestaan ja virittää hihnat ja remmit itelle sopivaksi.

Ei kai se, että rinkoista tehdään sukupuolimallit, ihan pelkkä markkinointikikka ole. Mutta kaipa siinä vaikuttaa selkämitan lisäksi lantio ja rinnatkin — mutta siitä minulla ei oikein ole kokemusta. Tai on, mutta ei tässä kontekstissä :rofl:

Otin harkitun riskin, kun tilasin E-Villeltä tavaraa, jota ei ole heillä varastossa. Jostain syystä uskoin, että he pitävät huolen kertomastaan toimitusajasta. Nyt tuli ilmoitus, että toimitus viivästyy — ei kerrottu kuinka paljon. Mutta heillä on edelleen tuotteelle kuitenkin ilmoitettu 2-4 viikkoa.

Pidin sitä hieman lyhyenä, koska Kiinasta tuli aniharvoin tavaraa kahdessa viikossa edes ennen koronaa ja Ukrainaa, mutta neljä viikkoa oli ihan realistinen mahdollisuus.

Tosin neljä viikkoa ei ole vielä täynnä, siihen on vielä ensi viikko aikaa.

Vielä ei vituta. Mutta mitä lähemmäs juhannusta aletaan pääsemään, niin sitä enemmän vitutus kasvaa. Tosin selitän nyt itselleni, että säästin satasen ja koska ilmaisia lounaita ei ole, niin sen verran maksaa odottaminen.

Ja nyt kaksi viikkoa myöhemmin kysyin, että onko heillä minkäänlaista arviotakaan saapumisesta. Se, että E-Villen aspa kertoi, että heillä ei ole tuotetta varastossa ja siksi on normaalia pidempi toimitusaika, oli turhaa selittelyä Se oli kerrottu jo tuotteessa ja siksi sillä oli alunperinkin 2-4 viikkoa toimitusaikaa.

Mielenkiintoisempaa oli, että taas annettiin 2-4 viikkoa. Heillä on osassa tuotteita, varsinkin retkeilytarvikkeissa, ilmoitettu varaston täydentyvän heinäkuun puolen välin jälkeen ja koska en usko sekuntiakaan, että E-Ville rahtauttaisi minun rinkkani yksinään, niin puhalsin pelin poikki. Minä tarvitsen rinkkaa tuossa Juhannuksen paikkeilla, en sitten joskus kun koulut on alkaneet. Tai marraskuussa.

Tiedän, että Kiinan kanssa toimiminen on haastavaa, ja varsinkin nyt korona-aikana. Mutta… minua ei kiinnosta.

E-Ville ei nikotellut aiheesta hetkeäkään. He tarjosivat välittömästi kaupan purkua ja rahojen palautusta. Mutta kun minä tarvitsen rinkan, ja tiedän alle sadan euron tarjonnan. Joten vaihdoin tilauksen siihen toiseen aikanaan katsomaani vaihtoehtoon — josta tiesin, että pari löytyy Suomen varastosta.

Tilalle tulee Naturehike 70+5 litran rinkka. Olisin halunnut tuon pienemmän siksi, että se näyttää toimivammalta, enkä tarvitse 70 litraista, mutta tällä mennään.

Aika sitten näyttää teinkö virheen. Jos tuo ei ole hyvä, niin laitan kiertoon ja ostan sen minkä alunperin tilasin, koska sellainenhan pitäisi löytyä 2-4 viikon kuluttua Suomen varastosta :wink:

Ja alleviivaan edelleenkin, että minulla ei ole mitään huomautettavaa E-Villen toiminnasta. Kaikki sujui ihan ok. Ainoa probleemaa on Kiina — E-Villen kanssa sain asian järjestykseen, muunmaalaisten kiinatrokareiden kanssa en olisi onnistunut. Tai olisin saattanut saada barbien repun.

1 Like

Hain rinkan pakettiautomaatista juuri äsken. Tuli jo eilen, mutta en ehtinyt hakemaan sitä. Tällä kertaa Matkahuolto sai paketin liikkumaan nopeasti — Mäntsälästä Vantaan kautta Vihtiin kahdessa päivässä.

En ole sitä vielä sen enempää säätänyt, kokeilemisesta puhumattakaan — joten teen sellaisen syväluotaavaan analyysin myöhemmin. Mutta pahvilaatikosta purettuna ja kerran selkään heittäneenä, niin:

• näyttää pienimmältä 70 litraiselta mihin olen koskaan törmännyt
  • valmistaja ja myyjä välttää joka paikassa kertomasta painorajoja, mutta väitän, että ei tuohon ihan niitä kiloja voi laittaa, joita tyypillisesti 70 litraisissa rungollisissa pystyy kantamaan
  • tavaraan ei pääse käsiksi kuin yläkautta
  • toisen lannevyön säädön lukitus löystyy helposti
  • painaa lapaluihin, mutta kuten sanottua, niin aivan kaikki säädöt on tekemättä selkäpituutta myöden

Halpisrinkka siis, monessakin suhteessa. Se, että antaako tuo mitään ekstraa, väriä lukuunottamatta, puolta halvempaan Tokmannin myymään verrattuna, jää nähtäväksi.

Se mikä minua tässä asiassa lievästi pännii on, että minähän en pakkaa 70 litran edestä tavaraa. Se tarkoittaa sitä, että tavarat menee einen liian alas rinkan rakenteessa. Pykälää pienemmässä tavarat nousisivat hieman enemmän ylös.

Se, että onko tuo käytäntöä vai teoriaa sitten riippuu ihan rinkasta.