Minä tulen tekemään suurimman osan enemmän tavaraa vaativista reissuista kajakilla, joten itseasiassa en edes tarvitse rinkkaa. Tai sitten teen päiväretkiä, jolloin tarve saattaisi olla 20 - 30 litran repulle. Tai siis halu, koska pärjään aivan mahtavasti nykyisellä Tokmannista ostetulla päivärepulla. Mutta silti halu, tai tarve, olisi laajemman tilavuuden kantolaitteelle — jota usein rinkaksi kutsutaan.
Fakta on, että jos aikoo retkeillä tai vaeltaa paremmilla varusteilla — tai nimekkäämmillä, tuokaa ei ole aina sama asia — niin rahaa saa polttaa perustavaroihin tuhannesta eurosta ylöspäin. Teltta tai muu majoitus maksaa vähintään 300, makuupussi maksaa 200, makuualusta maksaa satasen ja rinkka on 300. Eikä ostamiset vielä tuohon jää, koska täytyy laittaa ruokaakin (150 - 200 euroa) ja vaaditaan muitakin perusvarusteita.
Minulla ei ole 1000+ euroa ylimääräistä. Jos olisi, niin ostaisin uuden kajakin.
Enkä ole yksin tuon asian kanssa. Se tarkoittaa sitä, että on ostettava halpaa ja se sitten riittää mihin riittää. Asioita sitten päivitetään parempaan, kun halpa muuttuu kiusaksi ja talous antaa myöten. Retkeilyn kalleus on muuten asia, josta ei paljoa puhuta. Jos joku erehtyy ryhmissä ujosti kyselemään, että mikä olisi joku halpa, mutta jotakuinkin riittävä kolmen vuodenajan teltta maksimissaan kolmen yön yöpymisiin, niin vastaus on tyly: tonnin Hilleberg ja jos ostat jotain muuta, niin hukkaat rahasi. Sen jälkeen kukaan ei enää kysy budjettiratkaisuja, vaan ostaa 20 euron kupoliteltan Tokmannilta ja on hiljaa. Tai vaihtaa harrastusta.
Minä ostin pahamaineisen kiinalaisen rinkan e-villeltä.
Tai isommalla kuvalla, niin saan sen näkyviin listauksissa:
Asemoin tällä samantien itseni reppuretkeilyn white trash ryhmään No, ihan sama asemoinnista, mutta tuo maksoi satasen, ja sitäkin rahanmenoa olen pyörittänyt suunnitelmissasi puolen vuotta.
Aika näyttää löinkö käteni paskaan ja hukkasin sata euroa. Olen ennenkin ostanut jotain e-villeltä, joten minulle on pieni käsitys siitä missä määrin tuotteiden mainostekstit eroavat todellisuudesta. No, päivitän aloitusta kun tiedän — lupaavat kesäkuun alkuun mennessä, mutta mistäs sitä tähän maailmanaikaan tietää vaikka saapuisi vasta ensi vuoden syksyksi.