Google vai ei Google

Lähtökohtaisesti kaikki mitä kirjoitetaan löytyy Googlesta. Mutta tuo pätee lähes kaikkialla, ja onkin hyvä miettiä asiaa niin, että

• kaikki mitä kirjoittaa on ikuisesti näkyvissä
  • kaikki mitä kirjoittaa on aina Googlella löydettävissä

Eli internetsi ei unohda.

Tuohon on kuitenkin olemassa poikkeus. Google näkee julkisen sisällön ja jos näkyvyyttä on rajoitettu, niin Googlekaan ei näe. Tuohon on sitten olemassa poikkeuksen poikkeus: jos näkyvyyttä on rajoitettu pelkällä kirjautumisella, niin Googlelle voidaan antaa ohituskaista.

Foorumilla kaikki sellainen, jossa vaaditaan

ovat suljettuja Googlelta.

Käytännössä moisia ei täällä ole kuin yksityisviestit, muutama suljettu osio sekä chat.

Yleisellä tasolla nettiin ei koskaan kannata kirjoittaa tai julkaista mitään sellaista jota ei voisi

• huutaa ääneen torilla
  • esittää kotibileissä
  • ajatella ääneen omalla takapihalla

mutta aika ajoin saattaa olla tarve pitää asioita erossa Googlesta. Itse en moisesta ajatuksesta innostu, koska ihmisillä on tapana liioitella. Kuten vaikka Facebookissa, jossa kysytään anonyymistä ihan perusasioita, vaikka toiminto on tarkoitettu enemmänkin hieman herkemmille asioille.

Joten jos Googlen näkyvyyttä rajoitettaisiin, niin lopputuloksena tismalleen sama aiheet alkaisivat jakautua julkisiin ja suljettuihin ketjuihin ihan aloittajan tai vastaajan vainoharhan tason mukaan. Eikä hymiötä, koska tarkoitan tuota.

Foorumille on mahdollista kirjoittaa anonyymisti. Minulle on aivan sama kuka, miksi ja milloin sitä käyttää, koska täällä omalla nimellä esiintyminen on vapaaehtoista. Facebookissa suhtautumiseni on tiukempi, koska siellä lähtökohtaisesti esiinnytään omalla nimellä ja joskus myös omalla naamalla. Jos vastaajat ovat tunnistettavia henkilöitä, niin silloin on syytä myös kysyjien olla.

Mutta mikään ei ole mustavalkoista. Kuivamuonasuositteluissa ei ole mitään tarvetta olla anonyymi. Mutta ymmärrän, että sisäsiisteysongelmissa ei välttämättä haluta julistaa koko maailmalle, että oma koira kusee ja paskoo sisälle — koska taatusti joku kokee tarpeelliseksi julistaa kuinka paska omistaja moinen henkilö on, vaikka sisäsiisteysongelmat saattavat johtua monista syistä.

Jos jollakulla on monta koiraa, ja hän väittää lauman olevan luotettavan sisäsiisti, niin minä väitän moisen esittäjää valehtelijaksi, tai sitten hän on kaikki päivät kotona ja asuu omakotitalossa.

Takaisin asiaan.

Joskus kuitenkin on tarvetta rajoittaa Googlen pääsyä. Chatti on tyypillinen, koska sen sisällöllä ei ole mitään arvoa hakutuloksissa. Jotkut koulutukset saattaisivat antaakin hakukoneosumia, mutta moiset ovat aina lähtökohtaisesti suljettuja.

Voi kuitenkin olla tarvetta myös arkaluontoisemmalle sisällölle, jota ei haluta kuuluttaa Googlelle. Ihan tarkkaan en tiedä mikä täällä sellainen aihe olisi, mutta esimerkiksi itsestäni kertomat terveysasiat saattaisivat olla sellaisia jollekin toiselle — minä en piittaa, enkä pidä niitä oleellisen piilotettavina; mutta osaan myös valikoida mitä kerron täällä ja mitä en.

Kun aidostihan kyse ei sinällään ole Googlesta. Kyse on luottamuksesta yhteisöön. Minulla on vaikeuksia uskoa, että kukaan täällä luottaisi naamattomaan yhteisöön niin paljon, että alkaisi kyselemään parisuhdeneuvoja tai vinkkejä seksuaalipuoleen ihan riippumatta näkyvätkö ne Googlelle vai eivät.

Minä voisinkin, mutta kuten sanottua — en piittaa ja minulla on teflonnahka.

Koko ajan on muistettava, että asiat vuotavat. Siis se ei ole vain mahdollista, vaan niin tapahtuu koko ajan. Katiskan ympyröissä varsinkin eräs ammattiryhmä on erittäin ansioitunut jakamaan kuvakaappauksia. Pidän sitä hieman säälittävänä, koska sisältö ei ole salaista.

Mutta kun kirjoittaa tai julkaisee mitä tahansa sisältöä, niin kaksi on pidettävä mielessä:

• Google voi indeksoida asian hakutuloksiinsa ja sieltä ei häviä mikään koskaan
  • Joku voi ottaa kuvakaappauksen tai tallentaa muutoin

Jos pitää kumpaakaan vaihtoehtoa jollain tavalla uhkana, niin ainoa vaihtoehto keventää sydäntään on kirjoittaa käsin ruutupaperille ja sitten polttaa se.

Koskahan pääsen asiaan?

Käyttäjien toimiin ei voida vaikuttaa, mutta Googleen kylläkin. Foorumilla Google pysähtyy heti kun näkyvyys on rajoitettu LT1 tai parempiin (tai muuhun ryhmään, mutta ei mennä siihen nyt, koska se on oma maailmansa; minä pystyn kuitenkin tekemään priva-alueita eikä minulla ole mitään sitä vastaan, joten riittää, että pyytää).

Alue #yleinen-chat on sellainen, koska chatti näkyy vain luottamustasolta 1 alkaen. Joten jos tuohon kategoriaan kirjoittaa, niin se ei näy Googlelle, mutta se näkyy kaikille LT1 ja korkeammille.

Uskoisin, että systeemi alkaa olla jo selvä kaikille?

Joten kysymys kuuluu:

Tehdäänkö alue, jonne Google ei pääse?
  • Kyllä
  • Ei
  • En osaa sanoa/en ole koskaan edes miettinyt asiaa

0 äänestäjää

2 Likes

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 14 päivän kuluttua. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.