Fyperix ja myrkytykseen kuollut koira

kuva

Joo mä en oikein ymmärrä ihmisiä että unohdetaan perusasia: jokaisella lääkkellä on haittavaikutuksia, niin ihmisten kuin eläinten.

Ja jos et ole varma niin älä mene huutelemaan netissä että juuri tähän lääkkeeseen se lemmikkini kuoli. Koska tosiaan syy voikin olla ihan joku muu.

Meilläkin yksi saanut kutinaa punkkilitkuista, tais olla jopa tämä aine, en huudellut siitä missään (paitsi nyt täällä), en tehnyt edes valitusta minnekään vaan siirryttiin toiseen punkkiaineeseen. Ja joo, kyllähän se kutina seuraavana päivänä oli poissa mutta jos mietin itseäni niin kutina on todella raivostuttavaa joten miksi turhaan eläintä pitäis sillä stressata :woman_shrugging:

Tämä tapaus on omalta osaltaan hieman vastaava kuin taannoin Nemavet-tapaus. Ainoa ero on siinä, että silloin aloittaja masinoi tarkoituksella mahdollisimman laajan näkyvyyden. Minulla on oma epäilyni miksi, mutta muotoillaan näin: on aina parempi pyrkiä määräämään narratiivin suuntaa haluamallaan tavoitteella. Eikä se tavoite ole aina sama kuin näennäinen narratiivin sisältö.

Nemavetin kohdalla saatiin tuote pois markkinoilta ilman pienintäkään näyttöä. Siis ei yhtään mitään. Riitti vain pienen äänekkään porukan joukkohysteria ja valmistaja pelästyi PR:n puolesta. Ja markkinoilta hävisi edullinen matohäätö.

Toinen vastaava, mutta kohteeltaan toki on erilainen, on Tukesin profiilinkorotuskampanja ThermaCellin kanssa :wink:

Se mitä tässä pelkään on vastaava joukkopsykoosia. Mutta sitä varmaan hidastaa se, että Fyperixillä ei liene isoakaan markkinaosuutta. Ja originaalia jakavat eivät tule ajatelleeksi vaikuttavan aineen merkitystä.

Mä oon langennut tohon ThermaCellin juttuun, ilman että oon edes perehtynyt asiaan mutta niinhän se yleensä meneekin.
No meillä ei onneksi oo hyttysiä joten ei oo sille muutenkaan tarvetta.

Tosta Nemavetistä en oo kuullutkaan, ehkei meillä ollu sillon vielä koiria.

Mutta toisilla ihmisill√§ on my√∂s hirve√§n pakollinen tarve p√§√§st√§ julkisuuteen keinolla mill√§ hyv√§ns√§. Ja t√§ll√§sell√§ p√§√§see ainaki Iltasanomien sivuille kun siell√§ iso osa ‚Äúuutisista‚ÄĚ on somesta otettuja ‚Äútotuuksia‚ÄĚ.

Mun yksi edesmennyt uroskoira sai punkkimyrkystä neurologisia oireita. Tai siis ei saanut, mutta näytti siltä kuin olisi saanut. Alkoi 30min aineen laiton jälkeen vääntyä kropastaan ysikympin mutkalle, ja hetkittäin pyöri ympyrää vasemmalle, niinkuin ei olisi päässyt eteenpäinkään. Shampoopesu ja i.v. nesteytys ei auttanut, joten lähdettiin seuraavana päivänä klinikalle tutkimaan uudestaan. Ja tutkittiin paljon. Lopulta viimeisenä oljenkortena tutkittiin pissanäyte. Ja siellähän se, hirmuinen kusitulehdus. Että se siitä neurologisesta haittavaikutuksesta. :see_no_evil:

1 Like

Meillä täihäätöä koitettiin ellin ohjeiden mukaan Expotilla. Isot koirat ei oireilleet eikä kyllä täitkään lähteneet, mutta 5-kiloinen alkoi kävellä seinänvierustoja ja hoiperrella. Annostus oli tarkkaan laskettu ohjeen mukaan eikä koira myöskään saanut lääkettä suuhunsa. Pestiin äkkiä ja tokeni ennalleen, mutta Expottiin en ole enää koskenut. Täitkin lähti sitten Strongholdilla.