Foorumin kaksi erilaista ulkoasun asettelua

Jos sinulla on useampi laite käytössä, malliin puhelin, tabletti ja oikeampi tietokone, niin ulkoasu muuttuu laitteiden välillä. Oikeammin layout, taitto, muuttuu. Ei tuo uusi asia ole — Facebook näyttää myös erilaiselta sen mukaan piipahtaako siellä pihelimella vai läppärillä.

Joskus voi käydä niin, vahingossa tai tarkoituksella, että puhelimessakin näkymä vaihtuu. Tähän törmättiin yhtenä yönä chatissa.

Yhdellä kategoriasivu esitti kategorioiden alla kolme tuoreinta ketjua siltä alueelta:

kuva

Minulla taasen kategoriat kertoivat pelkästään niiden kuvauksen:

Tuo ero johtuu yleensä isommasta näytöstä. Minulla näkymä oli siis vastaava kuin mitä tarjotaan vaikka tableteille. Sitä kutsutaan työpöytänäkymäksi (ja se toinen vaihtoehtohan olisi mobiilinäkymä).

Tässä vaiheessa pasmat menivät sekaisin. En ymmärtänyt miten minulla voi olla erilainen näkymä puhelimessa kuin muilla, ja etsin syytä androidien ja Applen iOS:n eroista.

Selitys oli paljon yksinkertaisempi.

Foorumi antaa mahdollisuuden vaihtaa näkymää. Jos puhelimella tökkään hampurilaista, niin aivan alimmaisena lukee Työpöytänäkymä.

Jos tökkäät sitä, niin puhelimesi esittääkin isommille näytöille taitetun näkymän. Vastaava löytyy isommilta ruuduilta, mutta niissä tietenkin vaihtoehto on Mobiilinäkymä.

Puhelimessa voi kurkata miltä työpöytänäkymä näyttää, mutta koska oletuksena olisi silloin isompi ruutu, niin joudut käyttämään puhelintasi vaakatasossa.

Mutta isommilla ruuduilla voi aivan vastaavasti vilkaista mobiilien näkymää.

Takaisin vanhaan pääset aivan samasta paikasta.

1 Like