Flunssa ja hoidon kikkakolmoset

Eilen aika tarkkaan tämän aloituksen kellonaikaan totesin, että minulla on flunssa. Ei mikään Iso C™ vaan ihan aito flunssa. Tiedän sen flunssaksi siitä, että ensin sen sai perheen teini, joka sairastutti äitinsä siihen. Ja nyt Minna sairastutti minut.

Aika pitkä itämisaika, viikon verran — ja itämisajalla tarkoitan sitä väliä kun sairastunut tulee tartuntaetäisyydelle ja siihen kunitselle tulee fiilis, että on aika kirjoittaa testamentti.

Nyt minun pitäisi muistaa mainita, että sairastun flunssaa aniharvoin. Mutta kun jossain #päiväkirja ketjussa on maininta, että vuodenvaihteen aikoihin minulla paukahti leposyke ylös ja arvuuttelin, että syy saattaisi olla päälle hyökkäävä flunssa. Silloin — vai oliko se toinen kerta — testailin pikatesteillä, mutta eihän se silloinkaan covid ollut. Ihan tavallinen flunssa (joka on kylläkin kansakunnan tasolla paaaljon fataalimpi…).

Joten — saan nykyään turhan usein flunssan. Huolestuttavaa.

Mutta nyt on sellainen olo kuin olisi jyrän alle jäänyt. Nenä vuotaa ja yskittää. Jopa polttaminen on vaikeaa, ja se on huolestuttavaa. Väsyttää, vituttaa ja paikat särkee sekä päästä vippaa kuin olisi kuumetta — mutta ei ole.

En minä tiedä miksi minä teille selitän flunssan oireita. Jokainen ne tietää.

Samallla hetkellä kun aivot reagoivat paskaan oloon, niin aloitin lähes-lääkkeellisen hoidon. Ja tuolla tarkoitan 250 mikroa D-vitamiinia (vaikka se ei flunssaan autakaan) ja isompaa annosta sinkkiä (koska se taasen voi vähentää sairaspäiviä,

Eilen illalla otin sinkkiä heti 50 milliä. Ja tunnin päästä uudet 50 milliä. Ja siitä kahden tunnin päästä 50 milliä — eli noin kolmen tunnin aikana ennen nukkumaanmenoa 150 mg.

Kello on nyt jotain 21:40. Otin aamulla 50, joskus puolen päivän aikaan 50, klo 16 paikkeilla 50 ja äsken 50. Kun menen nukkumaan, niin otan 50 mg. Eli 250 mg.

Joten joko tämä perkeleen flunssa paranee. Tai minulla on kohta testosteroni samalla tasolla kuin 15 vuotiaana — sitä vaikutusta en ole vielä havainnut.

Minna lähtee huomiseksi torstaiksi, perjantaiksi ja lauantaiksi Järvenpäähän kuuntelemaan jotain B-luokan artisteja (ihan oikeasti, Neon2 :laughing: ). Minä vien ja haen. Tarkoittaa myös sitä, että luultavasti meloskelen päivät on tauti tai ei — tosin on luvattu einen turhan tuulista.

Luultavasti teen nuo melonnat sinkin lisäksi isolla määrällä buranaa, kofeiinia ja Bricanyliä.

Mutta nyt saa luetella kaikki mahdolliset flunssan hoidon kikat ja taiat. Mustaherukkamehua en juo, ja sitruunateetä ja rommia menee parast’aikaa.

Eikä tarvitse poikkeuksellisesti olla tieteellisesti faktaa takana, koska…

kuva

Mä jo ihmettelin, kuinka ei ole manfluta mainittu, sehän on pahempi kuin kaikki muut räkätaudit yhteensä :joy:

Suklaa, sohva ja Netflix on mun flunssanparannusresepti. Mutta mähän en ikinä kärsi manflusta, joten :woman_shrugging:

Meillä ei ole suklaata, sattuneesta syystä. Meillä ei ole myöskään sohvaa. Ja Netflixin tilaus on lopetettu.

Minä olen olen huomenna kuollut :face_with_thermometer:

Miten tämä sulkee koronan pois vaihtoehdoista? :thinking:

1 Like

Koska Monalla ja Minnalla ei ollut koronaa, testasivat. Ja muualtahan minä en oikein tartuntoja saa.

1 Like

Mulla on naisflu :sneezing_face: onneksi sataa vettä niin ei tän takia jää melontaretki tekemättä.

Minulla on kohtuullisen hyvä käsitys mistä paskan värikirjo :rainbow: muodostuu, niin ja virtsan, mutta muiden sukupuolesta riippumattomien eritteiden suhteen olenkin heikommilla.

Mistä yskösten keltainen väri tulee? Minulle joku joskus sanoi, että se on tulehdusreaktio, mutta tuohan on pseudo-informaatiota. No shit sherlock, totta hemmetissä se johtuu tulehdusreaktiosta, mutta mikä sen aiheuttaa — kaksi eri asiaa.

Oma veikkaukseni on, että se tulee valkosoluista. Tai sitten se on bakteerien aiheuttamaa. Mutta kun (oletettavasti) viruspohjaisessakin yskitään keltaista (spotta ej på golvet, luki raitiovaunuissa ja junissa ennen), niin oma veikkaukseni menee valkosoluille.

Jotka silloin selittäisivät myös tulehtuneen haavan märkäeritteen värin.

Kaikkea sitä ehtiikin flunssassa pohtimaan.

Siis jotain ärhäkkää flunssaa liikkeellä, hyvä tietää.
Tytär oli aamulla laittanu viestiä että oli eilen yks kaks alkanu räkänen olo, vaikka yskii niin ei helpota ja hengittäminen hankalaa.

Hänellä oli korona alkukesästä mutta voihan se olla uudestaankin tullu.