Faunatar Roima lihapullat kana 500g

Facebookin puolella kysyttiin, että onko Faunattaren Roima-sarja täysravintoa vai ei. Vastaus on aina yhtä mukava: on, ja ei ole.

En jaksanut laskea ruokaa kokonaan, mutta vilkaisin siitä pari selvää ja helppoa tunnuslukua: kalsiumin ja A-vitamiinin. Proteiini, rasva ja kuituhan näkyvät suoraan analyysistä.

kuva

Jos mietitään 20 kg koiraa, vaikka tuo kokoluokka ei todellakaan ole pullien kohderyhmää, niin

• kalsium antaa tuplat tarpeesta
  • A-vitamiinia tulee 22 kertaa yli tarpeen

Joten äkkiseltään katsottuna se täyttää täysravinnon vaatimukset. Mutta se antaa myös rajun yliannostuksen A-vitamiinia… Minä käytän ja suositan paljonkin A-vitamiinia, mutta edes minä en mene annoksiin, jossa viidennes on maksaa — vaikkakin ”vain” broilerin maksaa.

Vaikka leikittäisiin ajatuksella, että koira hukkaa 60 % A-vitamiinin liikasaannista, niin silti oltaisiin 20 kiloisella valmistajan suosituksessa tilanteessa, että koiran ”nettosaanti” on luokkaa 9x tarve.

Tuon ruuan ongelma ei ole kysymyksessä kattaako se täysravinnon tarpeet (itseasiassa ei, olisi kannattanut jättää biotiini pois ja keskittyä E-vitamiiniin ja pariin muuhun, mutta mikäs minä olen mitään selittämään, kehuvat käyttäneensä ammattilaisia).

Ruuan ongelma on siinä, että voiko sitä käyttää ruokana.

Siitä on noin kolmannes sulamatonta ruokaa. Se sulamaton osuus kattaa about puolet proteiinien saannista, ehkä einen alle.

Koska lihaa on laitettu vain puolet — raha, tuo aina toimintaa ohjaava tekijä — niin ruoka täytettiin mahalla ja maksalla, halpaa ja helposti saattavilla, mutta ei ruokaa.

Siksi rasvaprosentti on puutteen rajalla.

Varmasti Faunatar ja ruuan valmistaja — Faunatarhan on valmistuttaja — hyppäävät nyt riemusta tasajalkaa, mutta älkää vaivautuko minulle selittämään kuiva-aineprosentteja. Minä nimittäin osaan ulkoa FEDIAF:n vaatimukset.

Pidän mielenkiintoisena nesteprosenttia, joka ei muuten sitten pidä paikkaansa — hintaan 250 €/h (ei sis. ALV) selitän mikä virhe on tehty. Samaan hintaan selitän myös prosenttilaskun alkeet — kuten mitä yhteistä on tilanteessa, että

• koira syö hyvin tyypillisesti 500 grammaa kuivamuonaa, jossa on 6 % rasvaa
  • koira syö lihapalleroita 500 grammaa, jossa on 6 % rasvaa

Lyhyesti: Roima tarkoittaa tässä laihdutusruokaa, jota on annettava roima annos.

Kaikessa on aina jotain hyvääkin. Keksin tälle äkkiäkin käyttötarkoituksen: se korvaa maksalaatikon, eli on eräänlainen vitamiinipulla.

Nayreskelin tuossa äsken, että olisin saattanut käyttää tuota sapuskaa osana kilpakauden ruokintaa greyhoundeille. Vaikka palautumisjuoman osana :joy:

1 Like

Ja enää en edes naureskele. Olen jo vinkannut sarjan parillekin koiranomistajalle.

Maininta löytyy podcastista.