ūüõü Facebook-kirjautuminen on poissa

Facebook ilmoitti, että kirjautuminen rikkoo jotain heidän sääntöään, joka liittyy käyttäjäkokemukseen tai Facebook-jakoihin. Kun kysyin, että mikä tarkkaan ottaen on rikki, niin sain saman vastauksen.

Jos kukaan on koskaan yrittänyt hoitaa mitään asiaa Facebookin kanssa, niin tunnistanee tuskan. Joutuu keskustelemaan botin kanssa, joka vastaa aina samalla tavalla, eikä koskaan kerro mikä on aidosti pielessä, ja siitä limbosta ei pääse eroon.

Kirjautuminen on hoidettu tismalleen heidän ohjeidensa mukaan ja Facebookin analyysit kertovat, että kaikki on kunnossa. Joten hieman hankalaa tuossa tilanteessa on korjata mitään.

On täysin mahdollista, että he muuttivat jotain jossain vaiheessa, eivätkä kerro mitä. Tuon käytännön aloitti Twitter, jonka takia Twitterin käyttö kirjautumisissa muuttui, jos ei käyttökelvottomaksi, niin tuskallisen työlääksi.

Twitterin kohdalla poisto oli helppo. Sitä oli foorumilla käyttänyt kirjautumiseen tasan kaksi henkilöä, joista minä olin toinen. Facebook on hieman hankalampi.

Syy siihen miksi nimenomaan Twitterin, Facebookin ja LinkedInin SSO-palvelut hajoavat säännöllisesti kerran vuodessa on melkoisen ilmeinen. Yksikään some-palvelu ei halua kannustaa siihen, että heidän palveluistaan poistutaan. Se on suurin syy myös siihen, että Facebook esti lähes täydellisesti sisällön automaattisen jakamisen.

Saattaa olla, että tässä kohta asennan tyhjästä uudelleen Facebook-kirjautumisen. Riippuu ihan siitä koska motivoidun moiseen toistuvaan puuhaan.

Sit√§ ennen ‚ÄĒ se s√§hk√∂postiosoite, jolla Facebookiin on kirjauduttu, toimii salasanan palauttamiseen. Siten p√§√§see kirjautumaan foorumille, vaikka Facebookin yhteys on poikki.

Sen j√§lkeen kannattaa suunnata oman profiiliin ja kohdasta Tili k√§yd√§ kytkem√§ss√§ Googlen ja Microsoftin kirjautumiseen k√§ytett√§v√§t s√§hk√∂postiosoitteet p√§√§lle ‚ÄĒ suurimmalla osalla on ainakin toinen, luultavasti molemmat.

Googlen salasana on sama kuin Gmailin ja Androidin tilin salasana. Microsoftin tili on sama millä Windows kirjautuu. Ulkopuolelle sitten jäävät vannoutuneet Applen käyttäjät ja olen pahoillani, minä en maksa kymppiä kuukaudessa tarjotakseni sen kirjautumisvaihtoehdon.