Ensiapu- ja hätäpakkaus

Nykyisellään reissua, jalan tai kajakilla, on kaksi välttämättömyystarviketta koostettuna. Tai siis tarvikekokonaisuutta. Ne näyttävät hyviltä, mutta vaativat hieman lisää tuunausta light weight ajatuksella — ei siksi, että olisi pyrkimys johinkin ultra light retkeilyyn, vaan koska nuo ovat kajakkisatseja hyvin pitkälle, ja menevät siinäkin einen pieleen.

Hätä/pelastautumispaketti

Hyvin simppeli kokonaisuus_

• avaruuslakana
  • linkkuveitsi kokoa pieni
  • taskulamppu, myös kokoa pieni
  • neljä tampponia sytykkeiksi
  • muutama sytytyspala varmistamaan roihu
  • myrskytikkuja
  • muutama nippuside
  • 2 m paracordia (ei musta näy mustahkolla taustalla, mutta tampponien vieressä
  • 2 m vessapaperia
  • lukulasit

Satsista puuttuu snackit — kaksi Snickersiä — koska söin ne. Lisäksi uupuu pieni kompanssini, koska en löytänyt sitä. Samaten etusormen kokoluokkaa oleva virtapankki, on jossain — varmaan samassa tallessa kompassin kanssa. Vedenpuhdistutabletit jätin tarkoituksella pois, koska en ole motivoitunut niiden aitoon tarpeeseen.

Tuossa sarjassa on kaksi ongelmaa.

Ensimmäinen on, että mukana ei ole mitään ensiapuun viittaavaa, ei edes laastaria. Joten jos joutuu ongelmiin, niin varusteita on oltava sen verran tallella, että EA-pakkaus on löydyksissä. Joten oikeammin tuo on aidommin saadaan nuotio syttymään ja on oelastausumispaketissa, koska keitän kaasulla ja minusta nokipannukahvit on maailman turhin ja ylimainostetuin asia.

Toinen liittyy eräällä tavalla ensiaputarvikkeiden puuttumiseen. Minähän kuitenkin liikun pääsääntöisesti kajakilla. Joten uhkakuva on, että kaadun ja menetän vaikka tuulessa veneeni, jolloin häviää kaikki, joka ei ole taskuissa tai pelastusliivissä.

Jos joutuisin rantautumaan vaikka myrskyn takia, ja tilanne olisi niin poikkeuksellinen, että minua ei päästäisi hakemaan, niin siinähän olisi kyse enemmältikin suunnittelemattomasta yöpymisestä, ei varsinaisesta henkeä uhkaavasta pelastusta vaativasta tilanteesta — ja kaikki muut tavarat olisivat tallella.

Tuo määrä on yksinkertaisesti liian iso. Siis tilavuudeltaan. 320 gramman paino saa light-retkeilijät pyörtymään kauhusta, mutta minua se ei haittaa (voiko se muka painaa noin paljon, onkohan vaaka ihan järjissään?). Vaikka minulla olisi sellaiset kelluntaliivit, että olisi riittävän isot taskut, niin se olisi luultavasti tiellä — ja kun puhutaan hätätilannetavarasta, niin se ei saa näkyä normielämässä, koska muutoin moinen poistetaan varusteista.

Joten hieman joutuu säätöä tekemään. Aidosti… tarvitsenko mitään muuta kuin taskulampun, avaruuslakanan, linkkuveitsen, välipalaa ja ehkä varavirtapankin? En minä talvella ulkona liiku.

Ai niin. Jos pakkaa sytyspaloja mukaan, niin ne on laitettava ikiomaan pakastepussiin. Muuten kaikki haisee hetken kuluttua bensiiniltä (oikeammin napalmilta, mutta bensiiniin sekin perustuu).

Ensiapupakkaus

Kuvassa on noin vasemmalta katsoen

• rakkolaastareita (nuo Rainbown on ihan samoja kuin brändikamat, mutta maksaa kolmanneksen ja on enemmän)
  • kaksi terveyssidettä (toimivia haavataitoksia, yllättäen)
  • joku tarttumaton haavataitos
  • alkoholipyyhkeitä
  • laastaria
  • itsetarttuvia haavataitoksia
  • haavanpuhdistusainetta ja laastariteippiä
  • avaruuslakana (jonka ei kuuluisi olla tässä satsissa :no_mouth: :thinking:)
  • korvatulpat
  • kaksi rullaa sideharsoa
  • talkkia
  • pinsetit ja sakset
  • idealside? En muista mikä tuo on, enkä avaa pakettia enää uudestaan.
  • lääkkeet ripuliin, allergiaan ja kipuun; kyytabletit puuttuu, kun meillä on mennyt vanhaksi, siis oikeasti vanhaksi ja murentuvat

Tässä on samaa ongelmaa kuin pelastautumispaketin kanssa. Tavaraa on liikaa ja paketti on liian iso. Iso kooltaan, mutta paino 260 grammaa ei sinänsä kiusaa, mutta silti… Kun pelkkien karastrofitavaroiden paino alkaa hiipiä pusseineen lähelle kiloa, niin onhan se liikaa.

Laastaria on liikaa, samaten sideharsoa. Mutta se mikä painaa on EA-paketti itsessään — siis sellainen punainen vetoketjukangaspaketti. Täysin tarpeeton, koska minulla on EA-tarvikkeet koottuna kolmeen pienee minigrippussiin ja koko satsi on punaisessa kuvapussissa.

Joten hieman laihdutusta täytyy tehdä.

Muistaessani ja hakukoneiden auttamista varten. Täältä löytyy alkuperäisempi retkeilijän ensiaputarvikkeet-ketju:

Jos kastut niin tulee kylmä vaikka olisi kesä. Yöllä saattaa tulla kylmä kastumattakin. Ja nuotio näkyy paremmin kuin taskulamppu, joten joku sytytysvehje on ihan paikallaan.
Toki jos meloo vain asutuksen/autoteiden lähellä tuo on turha hätäskenaario.

Meillä on ensiapupakkaus kätevästi vaunussa, mutta ei retkeillessä mukana. On vaan mahdotonta muistaa laittaa sitä reppuun. Tosin saatan lähteä kotiovestakin 5-8km taaperrukselle uhraamatta ajatustakaan ensiavulle, koska kuitenkin ollaan vain kävelyllä.
Mutta, nuo sideharso- ja haavataitosmäärät ensiapupaketeissa tuntuu aina valtavilta. Jos tarvitsee akuutisti sitoa jotain, voi repiä suikaletta paidasta tai takista. Mulla on siis ensioletuksena jalan murtuminen/katkeaminen eikä nilkan nyrjäytys :laughing: ei siihen mitään harsoja tarvita.

Tänään kierrettiin Kukuljärven 8km vaellusreitti (Loviisassa/Ruotsinpyhtäällä). Oli sen verran paljon kiipeämistä märässä kalliomaastossa, että ensimmäistä kertaa ajattelin, että oikeasti voisi muistaa jatkossa laittaa sen ensiapupaketin reppuun.
Toisaalta, jos jompikumpi ihmisistä teloo jalkansa keskellä metsää, ei se sideharsopaketti auta metsästä poispääsemiseen :thinking:

Jep. Mutta saan nuotion syttymään kolmasosalla tuosta arsenaalista. Paitsi jos kaikki on maastossakin märkää, jolloin mikään ei syty.

Tämä. Minähän en Lapin puroja melo. Kaukaisin paikka, jota suunnittelen, on Porkkalanniemen kiertäminen — ja siellä on merivartioston asema ja tiet kilometrin päässä :man_facepalming:

Siksi se pitäisikin olla niin pieni kuin mahdollista. Ja aika harvoin on.

Tämä. Minä osaan tehdä hätälastan. Olen joutunut tekemään, tosin koiralle pariin kertaan, mutta ei ihminen muuksi muutu. Ja jos menee nilkka, joka on potentiaalinen uhkakuva, niin ei sitäkään sideharsolla paketoida.

Itseasiassa en edes muista koska olen viimeksi ylipäätään käyttänyt sideharsoa. Tapaturmissa en koskaan, mutta muutoinkaan — varmaan joskus kakarana. Sen sijaan cobania on mennyt senkin edestä.

Minähän en ala mitään traumapakettia kantamaan mukana. Silloin pitäisi kyydissä olla mukana ilmatäytteinen lasta, siis sellainen joka paketoi raajan, ja joku sydäntärskytinkin.

Noiden sijaan pitäisi olla puhelimessa akkua, ja mielellään myös operaattorin kentät kunnossa.

Mitkä on ne yleisimmät tapaturmat, joita voi joutua hoitamaan maastossa?

• haavat ja ruhjeet
  • hiertymät
  • palovammat

Joten oikeastaan muuta ei tarvitse kuin laastaria hiukan, rakkolaastareita, talkkia (se on muuten sarjaa unohdettu kansanperinne), pari sidetaitosta, laastariteippiä, hiukan puhdistusainetta ja palovammoille jotain — palovammapuoli meiltä puuttuu kotoakin kokonaan.

Mutta siinä se. Kun nuo pakkaa, niin paketti ei ole röökiaskia isompi, mutta ohuempi. Sellaisen saattaisi jopa muistaa ottaa mukaan — jos se on repussa tai takin taskussa valmiina.

Lääkkeet kannattaa olla mukana. Ne ei paina eivätkä vie tilaa — se, että täytyykö olla koko levy… jos niitä alkaa pilkkomaan, niin aletaan olla jo hieman liian syvällä hienosäädössä, ainakin minusta.

Järvi tai joki on hyvä ensiapu.

Tästä tuli mieleen: ilman buranaa ei voi lähteä mihinkään. Jotta burana ei vahingossakaan unohtuisi, mulla on useamassa laukussa ja repussa valmiina pieni buranasetti (sellainen pyöreä metallinen karkkiboksi, jonka kansi aukeaa kun painaa keskeltä). Ei tarvitse muistaa pakata. Kaiken muun ensiaputarpeen voi korvata jollain muulka mukana olevalla paitsi kivunlievityksen.

Minulle oli sytyspalat minigripissä. Ja kaikki kamat isommassa minigripissä. Ja kaikki oli pienessä kuivapussissa. Silti isompi kuivapussi haisi bensalta.

Jos ei foliopaketointi pidä hajua kurissa, niin sitten lentävät pihalle hätäapupaketista.

Tein karsintaa. Otin sideharsot pois. Samaten kaksi metriä laastaria, siis sellaista mistä saa leikattua haluamansa levyisiä paloja, oli liioittelua — puolustukseksi sanottakoon, että se tuli ostetun EA-paketin mukana. Nyt on puoli metriä. Samaten poistin rakkolaastaripaketin ja otin neljä mukaan. Hieman tuo tipautti painoakin, mutta nyt paketti on kannettavan kokoinen.

Hätäapupaketista poistin sen 20 myrskytikun paketin ja pakkasin 6 tikkua sekä pätkän raapaisupintaa. Poistin paracordin ja nippusiteet — en muista, että olisin koskaan-ikinä-milloinkaan tarvinnut lisänarua. Voi sitä joskus leirihommissa tarvita, joten siirtykööt tarpin kanssa samaan pakettiin.

Ne sytytyspalat vaatii foliota ympärilleen. Muovi ei pidä hajua. Minulla haisee nyt myös varavaatteet bensalta, koska hätäpussukka oli eilen samassa kuivapussissa vaihtovaatteiden kanssa kajakkireissulla — kyllä, olin idiootti.

Nyt noiden yhteispaino on kuivapusseineen 400 gramman paikkeilla, jonka voin hyväksyä. Mutta oleellisempaa on niiden fyysinen koko, joka muuttui pienemmäksi ja littanammaksi.

1 Like