Ei laihdu, ei kehity

Alunperin julkaistu: Ei laihdu, ei kehity - Jakke Lehtonen

Laihdutus ja kuntoilu vaatii motivaatiota. Merkitse saavutukset ylös, ettet jää luuloon ettei mitään tapahdu.

Tämä vanha postaus on ollut jonkun noiden megapitkien ketjujen aloitus.

Luultavasti tämän, koska nimi on sama (en jaksa tarkistaa):

Ja jos se on sama, niin olishan senkin voinut blogiin linkittää… Siirränä näitä (plus hevosjuttuja sun muita) tänne, koska olen aikajaksolla X ajamassa webblogia alas. Ehkä. Minulla ehtii suunnitelmat muuttumaan nopeammin kuin mitä toteutan niitä.

On oikeastaan yksi ja vain yksi syy siihen miksi siirsin nimenomaan tämän postauksen tänne tässä vaiheessa. Olen vinkunut tätä kirjoitettaessa aktiivisena olevassa ketjussa miten kunto ei ole kehittynyt mihinkään. Tuo valitusvirsihän on jo lähes tuotemerkkini. Mutta nämä vanhat jutut ovat hieman herättäviä — jos en väärin muista, niin olen aiemmin tähän samaan herätykseen herännyt, muutamaankin kertaan.

Tällä hetkellä käytän 5,8 km/h mattonopeutta lämmittelyyn ja jäähdytykseen. Jos menisin sillä vauhdilla pitkään, niin en saisi sykettä mitenkään taivaalle. Aloituksen mukaan käytin 1,5 vuotta sitten samaan 4 km/h ja jos vauhti oli luokkaa 5,5 km/h, niin syke hipoi hetken kuluttua 170. Nyt en pääse kävelyllä moiseen sykkeeseen. Tai ehkä pääsisinkin, tarpeeksi pitkällä aikavälillä, mutta matto hajoaisi ennen sitä.

Osa tuosta erosta tulee ihan painosta. Painoin tuolloin jotain 95 kg, nyt 83. Mutta ei se selitä kaikkea. Voin heittää 15 kg repun selkään, enkä silti pääse noin matalilla nopeuksilla noin korkeisiiin sykkeisiin.

Joten ehkä moinen peruskunto on ikkiriikkisen parantunut kilometrien ja tuntien saatossa. Mutta edelleenkin — kuulen vahvana päässäni äitivainajan sanat, että älä koskaan vertaa itseäsi huonompiin, vaan aina parempiiin. Ja oman itsen kohdalla se tarkoittaisi, että vanhat saavutukset ajalta, jolloin ei ollut nollakunto, vaan miinuskunto, ei ole perustelu hehkuttaa nykyistä tilannetta :rofl: :flushed: :man_facepalming:

Siis oikeasti… vartti matalalla vauhdilla ja syke on hätyytellyt tuolloin 180 :confounded:

1 Like