🎬 Don’t look up

Netflixin julkaisema Don’t look up on hyvin selvästi osoittava satiiri ihmiskunnan loppumisesta. Ei siitä sen enempää, leffa on katsominen arvoinen — minua vaan jonkun verran väsytti kaikkien asioiden vääntäminen rautalangasta katsojille, mutta ehkä jenkkiyleisö tarvitsee sen.

Mutta Ilta-Sanomien jutussa oli tämä (jutun varsinainen kärki oli, että loppukohtauksessa ei nähdäkään Meryl Streepin paljasta takamusta ja rintojen syrjää, vaan sijaisnäytelty perse):

ILMASTONMUUTOSSATIIRI Don’t Look Up ilmestyi Netflixiin 24. joulukuuta ja ponnahti saman tien palvelun katsotuimpien elokuvien kärkeen.

Mikä helvetin ilmastomuutossatiiri :man_facepalming: Leffa ei käsittele ilmastonmuutosta. Ihan oikeasti taas — toimittaja voisi vaivautua katsomaan hieman enemmän kuin sen kolmen sekunnin takamuksen näytön ihan viime pätkillä (leffan viimeinen kohtaus tulee kylläkin vasta lopputekstien jälkeen).

Käsittelee nimenomaan ihmisten suhtautumista ilmastonmuutokseen: tieteellisesti todistettu tulossa oleva tuho maapallolle, jonka osa kieltää kuka mistäkin syystä. Se on vaan naamioitu siihen meteoriittiin.

Tuo on eurooppalainen tulkinta. En usko ikipäivänä, että jenkkiyleisölle olisi yritetty piilottaa luontopointti poliittiseen satiiriin, joka menisi totaalisen ohi niiden riidellessä, että kuvaako Streepin roolihahmo Trumpia, Palinia vai Bideniä.

Tosin mä mielsin sen enemmän yhteiskuntasatiiriksi, enkä ole niin varma siitä satiirista. Enemminkin dokumentti nykyajasta ja ihmisten typeryydestä :joy::woman_facepalming:

Mä uskon, että on piilotettu, mutta pidän myös todennäköisenä, että se menee ohi jenkkiyleisöltä, ainakin osalta.
Mä en ollut lukenut tuosta leffasta mitään ennen sen katsomista. Ehkäpä puolessa välissä aloin miettimään, että voiskohan se meteoriitti viitata ilmastonmuutokseen ja ihmisten tapoihin suhtautua asiaan / puhua siitä.

Mutta ne pressan suosiohuolet ja medioiden käyttäytymisen kuvaukset oli parhaimpia (ja kauheimpia) :+1:

Toisenlainen tulkinta :+1: