DD Hammocks Frontline XL ja alushuopa (underquilt/underblanket)

Riippumatto on lähes aina kylmä. Se on paperinohutta kangasta, eikä eristä sinällään yhtään. Oma lämpö karkaa silloin ulkoilmaan. Ilman alushuopaa pärjää Suomen suvessa pahimpien helteiden aikana, mutta muutoin sitä tarvitaan lähes aina, kesälläkin. Tai sitten käyttää makuualustaa, mutta ne eristävät huonommin eivätkä pysy paikallaan edes tuplapohjaisessa riippumatossa.

Kun minulla on DD Hammockin matto, ja minulla on DD Hammockin alushuopa, niin luulin asennuksen menemällä akselilla heittäen. Enpä olisi voinut enempää väärin luulla.

Minulla meni ensimmäisellä kerralla tunnin verran, että sain alushuovan jotenkin paikalleen.

Katsoin valmistajan videon ja lopetin lähes samantien. Edes kiinnityksiä ei ollut sitä määrää kuin väitettiin. Ja sen jälkeen kun ehdotettiin, että alushuopa kiinnitettäisiin DD:n riippumattojen harjanaruun, niin menetin mielenkiintoni kokonaan. Näissä kiinteän hyttysverkon malleissa kun ei ole harjanarua ja vaikka olisikin, niin miten naru saataisiin kiertämään tunnelimainen rakenne?

Joten jos sinulla on DD Hammocks Frontline XL – taitaa päteä tavalliseenkin – niin

• maton päätynarut, 2 kulmissa kummassakin päädyssä, menevät whoopie slingiin, tai mitä lenkkiä käytätkään, ja kuminarujen pituutta joutuu säätämään, että underquiltin saa jotakuinkin keskelle, tai hieman enemmän varpaiden puolelle (opettele miten moista solmitaan)
  • sivulla olevat narut, 2 kummallakin syrjällä, kiinnittyvät hyttysverkon telttasauvojen toiseen kiinnitysreikään, niihin sisempiin; karabiinit eivät riitä pituudeltaan alapeiton kiinnityksestä maton kiinnitykseen, joten narujen pituutta joutuu säätämään
  • underblanketin päädyissä sekä molemmilla puolilla on pikalukot, joiden kanssa alushuopa kiristetään mattoon. Sen kuuluu olla tiiviisti matossa kiinni, mutta ei puristaa. Yritetään siis ikäänkuin tiivistää saumat. Underquiltin pitäisi periaatteessa olla suunnilleen samalla tasolla kuin riippumaton reunat, vain einen alapuolella

Koska matto on pidempi kuin alushuopa, niin aina toinen pää jää eristyksettä — oikeammin molemmat päät, ellet sitten ole itse riittävän lyhyt.

Makuasioita, mutta kannattaa suojata varpaat paremmin. Niihin on hankalampaa saada eristystä, koska edes villasukat eivät auta. Siinä kun tulee vastaan sama ongelma kuin ylipäätään miksi alushuopaa, tai teltassa makuualustaa, joudutaan käyttämään. Oma paino rutistaa eristyksen kasaan, jolloin se ei enää eristä. Tismalleen sama ongelma kuin makuupusseissa.

Pääpuolelle voi sen sijaan käyttää tyynyä, ja kannattaakin, ja vetää vaikka pipo päähän. Silti hartiat saattavat olla ongelma, varsinkin yli 180 senttisillä. Ne tuppaavat jäämään suojatta.

Valmistajan mukaan heidän underquiltinsa suojaa -5°C asti. Voi olla, että hengissä pysyy, hyvällä makuupussilla, mutta en vähäisellä kokemuksellani lähtisi tuon kanssa liikkeelle edes alle kymmenellä plusasteella, pakkaskeleistä puhumattakaan.