D-vitamiini ei vahvista lihaksia

IS uutisoi tällä päivämäärällä tutkimuksesta, jonka mukaan D-vitamiini ei vahvistakaan lihaksia. Juttu on lähes 1:1 kopio Duodecimin uutisoinnista (ja mediatalot vinkuu, että heidän uutisiaan ei saa kopioida, ja oma tuotanto perustuu vahvasti plagiointiin :man_facepalming:)

Ei kai voiman lisääntymistä ole kukaan koskaan väittänytkään, paitsi jokunen D-vitamiinikauppias, vaan toive/hypoteesi on ollut:

  • D-vitamiini saattaisi auttaa palautumisessa
  • D-vitamiinin kulutus lisääntyy kovassa rasituksessa

Vilkaistaan nopeasti sitä aitoa tutkimusta:

https://asbmr.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jbmr.4412

Kuten aina, niin maksumuurin takana ollaan ja hinnoittelu on idioottimainen. Mikäs siinä, kun pääosin yhteiskunta ensin rahoittaa tutkimuksen ja sitten yhteiskunta maksaa yksityiselle, että tulos saadaan näkyviin – kannattaa huomata, että ei siis julkiseksi.

Joten lyhyt kooste yhteenvedosta ennen kuin kaivan esille koko paperin.

5700 ihmistä, noin, ja mukana ei ollut urheilijoita. Mitvit, oikeastiko kun puhutaan nimenomaan lihasvoiman kehittymisestä :thinking:

  • D2 tai D3 vastaan plasebo
  • kalsiumilla tai ilman

LIhaspuolta mitattiin

  • timed up and go eli TUG; henkilö nousee istumasta seisomaan, kävelee 3 metrin matkan, kääntyy, kävelee takaisin ja istuutuu tuolille – tuo voidaan tehdä omaan tahtiin tai maksilla, tutkimuksesta riippuen, ja sitä käytetään yleensä iäkkäiden liikkuvuuden ja tasa-painon mittaamiseen
  • tuolista nousulla sekunteina
  • 6 minuutin kävelykoe metreinä
  • treenipatteri, eli nippu erilaisia lihasharjoitteita sarjoina, pisteytettynä

Sitten kehittyminen arvioitiin

  • kämmenen puristusvoimana
  • käsivarran ojentajalla ja koukistajalla
  • polven ojentajalla ja koukistajalla
  • rasvattoman lihasmassan määrällä

TUG-testissä ja polven koukistajassa D-vitamiinia saaneilla oli tilastollisesti huonompi tulos kuin plasebossa. Treenipatterissa oli tendenssiä siihen , että D-vitamiinilla menisi huonommin – mutta erot olivat pieniä.

Muissa testeissä eroa ei tullut.

Johtopäätös: D-vitamiini ei paranna lihasterveyttä, vaan saattaa jopa heikentää sitä.

Ja nyt mennään arvailuun, koska abstrakti ei kerro.

  • D-vitamiinin annosta ja kokonaissaantia ei kerrota
  • treenimääriä ei kerrota, mutta takaan, että suurimmassa osalla taviksia kulku muuttuu heikommaksi, jos vedetään kovempi treeni kylmiltään. Mutta miksi plasebolla meni hieman helpommin? Ehkä kalsiumaineenvaihdunnan takia? Tai että itseasiassa D-vitamiiniryhmä sai paremman anabolian ja olisivat tarvinneet pidemmän palautumisen?

Tutkimus voisi olla relevantti, jos keskustellaan vanhusten kaatumisriskeistä samaan aikaan kun heidät laitetaan treenaamaan kahvakuulaa. Mutta IS-tyyppinen otsikointi, johon samaan myös Duodecim lankesi, meni tutkimuksen perusteella pahasti pieleen.

Ei sen puoleen – niin taisi mennä tutkimusryhmän johtopäätöskin.

Mutta nyt saatavilla olevalla tiedolla tämä tutkimus ei ole vähäisimmissäkään määrin relevantti treenikoirille. Tai treenaaville omistajille.

1 Like