ūü§¶ Ase ja vaeltaminen

,

Yritin keksiä mihin laittaa tämän aloituksen, koska kyse ei ole todellakaan tavanomaisesta vaellusvihjeestä tai -neuvoista. Minun maailmankatsomuksessani tämä ylittää määrätyn parodiahorisontin, mutta jenkkiläisessä maailmassa kyse on ihan vastaavasta aiheesta kuin että mitä kenkiä kannattaa käyttää. Eli ottaako ase mukaan vai ei.

Jossain määrin ymmärrän aiheen mustakarhujen kautta. Mutta oikeasti taas… lakkaisivat roskisruokkimasta niitä ja miljoonat, sananmukaisesti, vaeltavat karhualueilla ilman tarvetta ampua niitä.

Itse video on kohtuullisen asiallinen, eik√§ itseasiassa vastaa kysymykseen ottaako ase mukaan Appalakeille vai ei. Rouva k√§sittelee asiaa enemm√§nkin pyk√§lien mukaan ‚ÄĒ koska saa kuljettaa piilotettua asetta ja koska se saa olla n√§kyvill√§.

Hieman aihetta käsiteltiin sen kautta, että ase lisää grammoja ja sen kaivaminen rinkasta on hankalaa, jos karhu tai raiskaajamurhaajakannibaalizombie käy kimppuun.

Kommentit olivat taattua jenkkil√§ist√§ asehuumaa. Kyll√§ sitten ymm√§rt√§√§ aseenkannon tarpeen, kun nelj√§ aseistettua roistoa haluaa vied√§ rahasi ja naisesi ‚ÄĒ nimenomaan tuossa j√§rjestyksess√§. En ymm√§rr√§ tuon fiktiivisen tilanteen ideaa. Kaivaako kysyj√§ sitten takataskustaan nelj√§vitosen coltin tai rinkastaan M5:sen ja ampuu wyatt earp-maisesti kaikki nelj√§ aseistettua rosvoa pelastaen lompakkonsa ja naisensa ‚ÄĒ ja ne nelj√§ aseistettua rosvoa sitten ottavat suosiolla luodin otsikkoonsa?

On kumma juttu, että moista turvaa ei tarvita missään päin muualla maailmaa. Ainoastaan Amerikan Yhdysvalloissa.

(Huippuvuoret on eri asia. Siellä on kiväärin tai haulikon kantaminen pakollista taajamien ulkopuolella jääkarhujen takia. Mutta jos sitten ampuu jääkarhun, niin saa tolkuttomat sakot ja suurella todennäköisyydellä menolipun mantereelle)

Olen t√∂rm√§nnyt aiheeseen ase ja vaellus ennenkin jenkkil√§isiss√§ retkeilyryhmiss√§. Huvittavin tapaus oli, kun grammanviilaajat, eli ultrakevytt√§ harrastavat, pohtivat mik√§ k√§siase painaa v√§hiten ja montako patruunaa ottaa mukaan ‚ÄĒ samat tyypit eiv√§t voi pakata villasukkia mukaan, koska ne painavat 75 grammaa tai jotain.