Apua väsymykseen ja paleluun

Kesästä asti vaivannut jatkuva väsymys, ei merkitystä nukkumisen kanssa, koska en kuitenkaan saa nukuttua vaikka olen väsynyt.

Vilun tunne tulee heti jos pysähdyn hetkeksi paikoilleni. Kädet on kylmät koko ajan ja villasukkia käytän ympäri vuoden.
Tästä palelusta on tullut sen verran ikävä seuralainen, että suihkussa käymisestä on tullut lievästi painajainen koska sen jälkeen en tiedä mihin kääriytyisin etten jäädy.

Muutama kuukausi sitten alkoi ihmeellisesti syke ( ei rytmihäiriö) kiihtymään. Esimerkiksi tänään aamulla heräsin siihen, että pulssi viipotti jossain 120 paikkeilla. Ja tuo on tosiaan satunnaista ja useimmiten tulee juurikin levossa.

Mietin että pitäisiköhän ruveta syömään jotain lisäravinnetta?

Niin pahoittelut kun kysymys tai asia ei nyt oikein tänne kuulu mutta kun ei nyt ole oikein muutakaan mistä voisin kysyä tai pohdiskella :expressionless:.

Rauta?

Väsymys?
Jotain ongelmaa verenpaineessa? Tästä puolesta en tiedä juuri mitään, joten täysin arvailua.

Mä alan napsimaan rautatabletteja silloin, jos on jatkuva uupumusväsymys vaikka nukkuisin riittävästi. Auttaa, ihan sama onko plaseboa :joy:
Mutta mulla saattaa myös olla kausittaisia imeytymisongelmia reuman takia.

Stressiä?

Syksyllä söin hetken rautatabletteja, ihan kokeilumielessä koska verikokeissa en ole käynnyt aikoihin.
Piti lopettaa kokeilu kesken kun maha ei kestänyt.

Verenpaineen pitäisi olla ihan ok. On 90/67. Ja pulssi normaalisti jossain 65 paikkeilla.

Ainoa mikä nyt stressaa on tuo lumentulo tai vituttaa lähinnä lumityöt. Joten ei oikein selitä että kesästä asti olisi.

Pikaisella googlauksella sain diagnoosiksi paniikkihäiriön :flushed:.
Jep. Että semmosta sitten.

Olen hiton hyvä neuvomaan muita, mutta oman itteni osaan skipata loistavasti roskikseen.
Jagsterille taannoin ehdotin verikokeita, mutta miten mulla on sellanen tunne että voisin mennä itse kun saan sen verran rahaa sivuun…

T4 tai vaihdevuodet.

Minulla vastaavan aiheutti kilpirauhasen liikatoiminta.

90/67 on kylläkin hiukan alhainen. Mutta ei sen pitäisi noita oireita aiheuttaa. Huimausta kylläkin.

Paniikkihäiriö sopii oireiltaan aivan kaikkeen. Mutta niin sopii akuutti ylikuntokin. Ruoka ja miinuskalorit?

1 Like

Minulla on ollut aina tuommoinen verenpaine ja silloin joskus kun olen käynnyt lääkärissä, niin sanovat että se on hyvä. Mihin tässä oikein pitäisi uskoa?

Joskus kun nousen nopeasti ylös niin saattaa huimata. Etenkin jos puhdistan kavioita ja siitä nousen rivakasti ylös.

Vaihdevuodet 40 kymppisenä? Eikö silloin pitäisi tulla kuumia aaltoja, hikoiluttaa? Mulla on tuo paleleminen ja etenki käsien -ja jalkojen kylmyys ongelmana.

Täytyy varmaan ensikuuhun varata rahaa synlabin verikokeisiin.
Täällä on ihan turha varata lääkärille aikaa, koska korona ja lääkärit venäläisiä ( ei pahalla.). Lääkärissä käynti tk:ssa maksaa ja se jo ihme jos sen sinne saa ajan tai saa edes lähetteen labraan ja sekin on Hus-laboratariolta ostettu palvelu ja joissain kalliimpi kuin synlab

Onko ideoita tai mitä verikokeita kannattaisi otattaa?

Jos kyse olisi eläimestä niin tietäisin mitä pyytäisin.

1 Like

No eikö mekin olla eläimiä? :joy:

Mutta juu ymmärrän. Paljon paremmin alkaa tuon nelijalkaisen terveyden tutkiminen olla hanskassa kuin oman hyvinvoinnin ymmärtäminen.

Sukurasitteita? Ylikunto tosiaan voisi olla yksi epäilty.

Ferritiini olisi oma ehdokas verikokeisiin.

1 Like

Ferritiini on hieman hype tällä hetkellä, varsinkin naisten puolella. Jos hemoglobiini ja ylipäätään veren M-arvot on kohdallaan, niin ferritiini ei ole koskaan ongelma. Mutta samallahan sen tutkii kuin perusveriarvot.

Valkosolut tietty myös, Ja edelleenkin T4, koska kilppari yleisempi ongelma on kuin rauta-arvot. Sinulle ei varmaan teston mittauksesta ole paljoakaan hyötyä :rofl:

Muttamutta. Pointti on hieman siinä, että vaikka veriarvot saattavat kertoa, jos jokin on rikki, niin harvemmin sieltä mitään selvää vastausta löytyy – ellei jokin ole rikki.

Väitän, että yleisimmät syyt väsymykseen ja jopa paleluun löytyy ihan muualta kuin veripaneelista. Kuten että jos verenpaine ja syke ovat alhaalla, niin ääreisverenkierto kärsii. Ja silloin taatusti palelee. Varsinkin nelikymppisten on suunnattoman vaikea ymmärtää, että ikä on paljon muutakin kuin numeroita ja rappeutuminen vaan kiihtyy. Samaa ongelmaa siis kuin Katiskan Facessa kun joku totesi 8 vuotiaan koiran kohdalla, että eihän sillä ole ennen mitään ongelmia ollut – sillä mitä on ollut parhaassa aikuisiässä olleena ei ole mitään merkitystä sille mitä tapahtuu nyt.

Minä vinguin toisaalla siitä, että kun lihasmassaa ei kerry sen vertaa kun pitäisi. Yksi fiksumpi nauroi minulle päin naamaa ja totesi, että ne lihaskilokertymät pätee ikähaarukassa 20 - 30 vuotta, ei vanhemmille ja minä saan olla tyytyväinen, että saan ylipäätään ylläpidettyä olevaa.

Eli ikäkin voi tehdä tuota.

Sitten on sekin, että väsymys on joskus ihan vaan väsymystä. Ei nukuta riittävästi. Ja väsyneenä palelee helpommin.

2 Likes

Oon ite ollut siinä kierteessä, että työterveyslääkäri otattaa perusverenkuvaa ja kilppariarvoja vuodesta toiseen, näissä kaikki kunnossa vaikka väsyttää koko ajan aivan saatanasti.

Sain reumadiagnoosin kunnallisella puolella, väsymys jatkui. Työterveyslääkäri vaihtui, kävin en muista mistä asiasta tapaamassa tätä uutta. Tsekkasi ferritiinin joka oli alhainen, määräsi rauta- ja c-vitamiinikuurin, väsymys lähti. Ja tässä vaiheessa reumalääkityskin oli ollut jo yli puoli vuotta.

Ferritiini on muodikas tällä hetkellä, mutta joskus se pitää myös paikkaansa :blush:

1 Like

Jep.
Eli ferritiini, pvk, kilppari ja leukkarit lähtee syyniin.

Tajusin eilen, että minun on PAKKO ottaa käyttöön ainakin viikoksi jokin vihko mihin yritän kirjata päivän syömiset.
Eilen illalla töissä tajusin, että en ollut muistanut ottaa eväitä mukaan, no kuka sitä yöllä syökään, paitsi ihminen joka tekee pelkkää yövuoroa :woman_facepalming::woman_facepalming:.

Ja siinä oli sellainen hauskuus etten sitten ollut kerennyt/ muistanut päivälläkään syödä.
Ja nyt huomasin kellon olevan kohta kahdeksan olen viimeeksi syönyt 08.30 yhden porkkanan. Vettä olen kyllä juonnut.
Ja nyt odotan, että tuo berocca on juotavaa kohta. Yöksi olen varannut kana-pasta-salaatin.

Siis ihan oikeasti syön kyllä normaalisti joka päivä, mutta välillä tulee päiviä etten kerkeä päivällä syömään jos on esimerkiksi asioita hoidettavana ja tehtävänä ja pakko nukkua jossain välissä. Yöllä voi olla niin kiire, että voi onnitella itseään jos vessassa kerkeää käymään.

Mutta kuten kerroinkin niin olo on ollut jo kesästä lähtien outo. Eli tällaiset poikkeamat arjessa ei kyllä selity millään unenpuutteella (kai)…

Jotenkin on sellainen olo, että joku elin pettää tai on pettämässä.

1 Like

Ai niin, piti vielä lisätä etten tiedä tai ainakaan tiedossa ei ole mitään sukurasitteita.
Ei ainakaan mitään sydän- tai verisuoniperäistä. Verenpaine on aina ollut alhainen eikä verikokeissa ole koskaan todettu mitään merkittävää.

Lisäyksen lisäys.

Epäilen, että termostaatti on mulla rikki.

Ensiviikolla menen verikokeisiin :flushed:.

1 Like

Mulla on myös, mutta toiseen suuntaan. Usein on pakko nukkua jalkapohjat seinää vasten kun ne (jalkapohjat) kuumeenee niin pirusti :sweat_smile:

1 Like

@Lafal voi kun oliskin toisinoäin :smiley:.

Ainainen kylmät jalat ja kädet. Ja kun istahtaa tai tekee muuten paikallaan töitä niin koko kroppaa käy palelemaan :fearful::grimacing:.

Mä valitsisin mieluummin palelun johon auttaa sukat. Välillä kuumottaa niin paljon, että täytyy mennä kastelemaan jalat kylmällä vedellä. Heti kun pääsee takaisin sänkyyn, tulee tarve toistaa se hyödytön jalkojen kastelu :joy:

1 Like

Sun jaloilla on ne jagsterin mulle ehdottama vaihdevuodet :joy::joy:.

Jos laittaisit ohuet sukat pakastimeen ja ne sitten yösi jalkaan?

Mutta parhaiten auttaa lämmin jalkakylpy ja sen jälkeen nopea kastelu kylmällä vedellä.
Sen jälkeen jotain mentholia sisältävää voidetta mitä hevosillekin käytetään.

1 Like

Voi muuten olla kohtuullista magnesiuminkin puutetta? Mutta yleensähän moinen kuumotus on verenkiertohäiriö, varsinkin jos muutoin palelee.

Meinasin vastata tuohon magnesiumiin, mutta se olikin varmaan tarkoitettu @Lafal ille varmaan.

Itse kävin verikokeissa ja tulokset saatuani olen tässä miettinyt muutaman päivän suunnitelmaa mitä teen vaiko en.

1 Like

@Lafal , kun syöt rautatabletteja, millä annoksella otat, että saat nostettua?

Minulla on hemoglobiini 108 ja ferritiini 3. Noita pitäisi hilata ylöspäin.
Tulehdusarvot hieman koholla, mutta ei merkittävästi.
Kalium ja natrium hieman alle viite-arvojen.

Ja sitten murhekryyninä T4, joka on reippaasti alle viite-arvon.

Ajattelin, että alan syömään rautatabletteja, lisään suolan käyttöä.

Sillon kun mitattiin matala ferritiini, söin 3kk 100mg tabletteja c-vitamiinin kanssa.
Nykyään popsin multivitamiininappuloita, tämän hetkisessä on 12mg rautaa. Usein vaan tuppaa unohtumaan…

En ollut aikaisemmin tsekannut noita mg-määriä. Nyt selvisi se ihmetys, miksi rautatabletteja ei suositella syötäväksi pitkiä aikoja, mutta apteekissa sanoivat, että rautaa sisältäviä vitamiinitabletteja voi ottaa päivittäin.

Varmaan kannattaa aloittaa tuon kilppariarvon kohentamisesta :slightly_frowning_face: