Antibiootit koiralle

Mitä koiranomistajan olisi hyvä tietää antibiooteista?
Voiko kuurista olla haittaa?
Kannattaako ennemmin antaa varmuuden vuoksi vai olla antamatta?

Onko yleinen käsitys että ellit antaa liian helposti - sopivasti - liian harvoin?
Miksi samanlaiseen oirehdintaan toiset antaa kuurin ja toiset ei?

Mitä en osaa kysyä?

Miksi otsikon tulee olla vähintään 15 merkkiä?

Oikeasti yritän löytää vastausta siihen, miksi meidän närästysoireiselle ei puolen vuoden tutkimusten aikana kokeiltu antibioottikuuria, edes tähystystulosten tultua.

Kun samanlaisilla (lievemmillä) oireilla ja samanlaisilla (lievemmillä) tähystystuloksilla on monet saaneet antibioottikuurin.

Pääsääntöisesti eläinlääkärit käyttävät antibiootteja riittävästi ja oikein. Mutta nuoremmat kaupunkilaiseläinlääkärit käyttävät niitä väärin ollessaan käyttämättä.

Se, että kaupunkieläinlääkärit ovat alkaneet suhtautumaan suolistoantibiootteihin kuin laajakirjoisiin mikrobilääkkeisiin, on sen sijaan huomattavan huolestuttavaa. Yhtä huolestuttavaa kuin haluttomuus olla antamatta kipulääkkeitä.

En minä tiedä mitä koiranomistajan pitäisi niistä tietää. Siinä ollaan enemmänkin kysymyksen äärellä, että voiko eläinlääkärin hoitoon luottaa – ja siitähän kukaan ei halua keskustella.

Jos on antibiootteja kotona (vastoin kaikki ohjeistuksia), niin koiranomistajalla pitäisi olla haju miten ja mitä ongelmaa hoitaa. Minä en moisesta halua Katiskaan ohjeita kirjoittaa.

Paitsi että ab-silmä- ja -korvatipat (yhdyssanaviivojen käyttö on hassua) ovat ihan pahuksen näppäriä mm. kynsivallintulehduksissa.

Otsikon tulee olla 15 merkkiä siksi, että se on tärkein yhden silmäyksen valinta sille mitä aihetta ketju käsittelee. Kuten tässä ehkä olisi toiminut myös (ensimmäinen lauseesi malliin)

• Voiko antibiooteista olla haittaa
  • Voiko itse käyttää antibiootteja koiralle
  • Käyttävätkö eläinlääkärit oikein antibiootteja

Plus sillä estetään nämä maksimissaan minimalistiset Ongelma otsikoinnit.

1 Like

Alunperin mietin aloitusta aiheesta ellien osaaminen/osaamattomuus. Mutta koska se aihepiiri nostattaa tällä hetkellä valtaisaa raivoa, oli antibioottialoitus turvallisempi.

Mä en haluaisi, että mulla olisi tarve tietää antibioottien tarpeellisuudesta tai riskeistä. Ellien pitäisi tämä tietää. Ja niihin elleihin pitäisi pystyä luottamaan.

Meillä on ensimmäinen koira, ikää reilu kaksi vuotta. Mulla ei todellakaan tulisi olla erityistä mutua siitä, että mikä koiraa vaivaa tai miten sitä tulisi tutkia tai hoitaa, varsinkaan kroonisissa vatsavaivoissa. Koska oma selkäongelmien diagnosointi oli aikoinaan todella pitkä tappelu, olin koirankin kohdalla valmistautunut siihen, että kannattaa osata kysyä ja kyseenalaistaa. Mutta koiran kohdalla skippasin sen pienen äänen takaraivossa, koska oikeasti, ei mulla ole mitään osaamista aiheesta, elleillä on.

Tosin useamman kerran se mutu, jota ei pitäisi olla, on ollut oikeassa ja elli väärässä. Jos olisin joka kerta tehnyt päinvastoin kuin elli sanoo, oltaisiin ehkä jo paljon pidemmällä.

Nyt yritän mutuilla vastausta siihen, että onko koiran kannalta parempi, että rauhassa odotetaan aikaa sille laajasti kehutulle spesialistiellille vai pitäisikö elli valita sen perusteella, että saisi ensin ne antibiootit. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Sillä kaiketi selviäisi, onko kyseessä bakteerin aiheuttama neutrofilia vai jotain vakampaa.

Onhan tää todella naurettava tilanne.