Ansaitsetko rapiat 2 500 euroa kuussa? Professorin mukaan hintojen nousu

Koska nämä professorit oikein tutustuisivat aiheeseen, josta väittävät jotain? Nimittäin nyt meni perseelleen niin että paukahti.

Yksi ryhmä kärsii hintojen noususta erityisesti, professori Juho Saari sanoo. Heidän talouttaan 200–300 euron lisämenot kuukaudessa heilauttavat huomattavasti, ja heitä ei perusturva pelasta.

Perusturvalla olevien tukimaksimi on sidottu kunnan vuokratasoon sekä sosiaaliturvan minimiin. Se tarkoittaa, että esimerkiksi Vihdissä vuokra ei saa olla yli 640 euroa. Se myös tarkoittaa, että yksinasuvan on maksettava vuokra ja muut pakolliset menot, mukaanlukien vaatteet ja ruoka, noin 1200 eurolla kuukausi.

Jos on vaikka työtön ja korvaukset on yli tuon, niin ainoa korottava tuki on asumistuki.

Mutta jos pysytään heissä, joita professorin mukaan inflaatio ja hintojen nousu ei niin rokota, eli perusturvalla olevat, niin heidän tukieuronsa ei nouse inflaation myötä. Sen sijaan sen 2500 euroa kuussa tienaavan palkansaajan ansiot nousevat. Ainakin hieman.

Ja sitten päästään siihen surullisimpaan juttuun: valtaosalla perusturvalla elävistä ei ole luottotietoja. Se tarkoittaa samalla sitä, että pankkitilillä (ilman elätettäviä) ei saa koskaan olla yli 1150 euroa. Jos on, niin vouti iskee välittömästi ja jättää suojaosuuden — vaikka se raha olisi säästetty jo ulosmitatusta rahasta.

Ja jotta saataisiin kirsikka kakun päälle, niin esimerkiksi S-ryhmän bonukset lasketaan ansioiksi, jotka laskevat perusturvaa.

Joten 2500 euroa tienaavat ovat väliinputoajia siltä osin, että hintojen nousu syö suhteellisesti eniten heidän eräällä tavalla ekstrarahaansa — eli sitä rahaa, jolla on lomailtu, käyty leffassa ja syöty hampurilaisaterioita.

Sen sijaan perusturvalla olevat ovat pudonneet jo aikoja sitten, ja inflaatio ainoastaan pahentaa sitä jamaa.

Mutta heitähän ei ole kuin joku 350 tuhatta.

3 Likes

Pitäisikin laskea, mitä tuo työmarkkinatuki on ollut. Joka tapauksessa asumistuen kanssakin jää reippaasti alle tuon 1200, ei varmaan tonnikaan riitä. En juo, en omista autoa, en polta. En reissaa ja käsitys ravintolasta on ollut hese tai lounasruokala max kerran kuussa. Ei ole tietovirtatilauksia eikä ylimääräisiä liittymiä. Vuokra on toistaiseksi halpa, mutta se johtuu asuinalueesta.
Koira on ja sen kanssa harrastettu, kun en törsää muuhun.
Luottotiedot on eikä mitään pikavippejä.
Työsuhteessa ollessani elin edelleen opiskelijabudjettiin tottuneen pihisti, joten se reilu 2000 euroa kuussa oli mun kädessä ihan jäätävä summa. Irtisanomisen jälkeen mulla jäi viimeinen palkka tilille puskuriksi. Se on mun eläinlääkärivakuutus, pahan päivän vara ja muuttoraha, jos tulee tilaisuus löytää onni muualta. Nyt pelkään, että jatkuva hinnannousu johtaa puskurin syömiseen. Täytyy olla tarkkana ja kiristää vyötä, sillä en halua, että mun pahanpäivän vara kuluu pörssiherrojen ahneuteen ja muiden virheisiin.

2 Likes

Siis oikeesti :flushed:
Kyllähän veroilmoituksessa tosta maininta on mutten ole ajatellut sitä noin pitkälle.

Laskin mukaan osan toimeentulotukea, koska moisilla tuloilla sitä saa hiukan. Tai saa, jos ei samassa osoitteessa asu kahta aikuista, joista toisella on ns. normaalit tulot.

Jep. Oikeasti.

Tuloiksi lasketaan mikä tahansa sisääntuleva raha, joka

• näkyy verottajalla/tulorekisterissä
  • näkyy tiliotteella

Siksihän näistä isovanhempien lapsenlapsilleen antamista syntymäpäivärahoista on tullut ongelma, jos ne siirtyvät pankin kautta. Nekin kun lasketaan tuloiksi.

Ja siksi minä en usko saavani toimeentulotukea, kun mulla on se ell-puskuri tilillä. Joku kehveli nostaisi sen pois ja piilottaisi. Tähän asti olen elellyt te-tuella, vaikkakin vaatimattomasti ja haaveet haudaten. Pärjännen sillä vielä, mutta täytyy olla tarkempi.
Työpaikkakin kelpaisi, minulla vaan on omat haasteeni. Useimmilla se on mäsä selkä tms. kantava ruumiinosa, mulla pääpuolessa eli osaamis-heikkous-vahvuusprofiili, joka on täysin päinvastainen kuin mitä ilmoituksissa haetaan.

Jep, et saisikaan. Koska toimeentulotuki on viimeinen peruselämiseen tarvittava tukimuoto, niin kaikki muu täytyy olla käytetty sitä ennen.

Joka tietysti tuo mukanaan sen, että mitään puskurivaroja ei saa olla. Ei terveyteen, hammaslääkäriin, silmälaseihin, talvitakkiin tai edes eläinlääkäriin. Niitä ei saa säästää edes tukirahoista. Koska jos pystyy säästämään, niin on saanut liikaa. Käyttää sen sijaan saa miten lystää.