Anaalirauhaset

Facen puolelta näitä löytyy mutta tehdäänpä tännekin. Kyseessä siis anaalirauhaset.

Mä oon kyllä niiiiiin ihmeissäni.
Meillä yksi koira söi pidemmän aikaa pelkkää lihaa, psylliumia (tai joskus kaurapuuroa) oli kyllä joukossa kuituna.
Nyt olen alkanut antamaan myös nappulaa ja kakka ollut kovempaa ja sitä tullutkin tietysti myös enemmän, mutta mutta, anaalinesteet pössähtelee joka ikinen ilta, ja just kun pääset mukavasti sohvalle kattoo töllöä niin nenään kantautuu ei niin vieno tuoksu :nauseated_face:

Mistä tällänen voi johtua? Onko nappulat sopimattomia vai mikä?

1 Like

Ruoka tai ruuan laatu vaikuttaa anaalien tyhjentymiseen, ei anaalieritteen syntymiseen. Joten tähän on olemassa vain huonoja uutisia: tuo tulee koirasta. Toki ruuan laatu voi olla sellainen, että se kovuudellaan pakottaa anaalit tyhjäksi vähän liian kovakouraisesti.

Tai on tietysti hyviäkin uutisia. Se, että se haisee, tarkoittaa, että ne ei täyty :wink:

Juoksuta sitä niin, että se käyttää voimaa — eli lujaa. Tai jos se tappelee patukalla tai rätillä, niin sitten sitä. Mutta pointti on lähinnä siinä, että sen pitäisi käyttää kunnolla räjähtävällä voimalla lantion ja reiden lihaksia. Silloin anaalit tyhjenisi siinä.

Ja juu tiedän. Tuo on helpompi neuvo kirjoittaa kuin toteuttaa.

Minua mietityttää enemmälti se, että miksi anaaleista alkaa tulla koko ajan useammin ja useammin juttua.

Pentuna sillä oli sama ongelma kun söi nappulaa, anaalit tyhjeni millon missäkin. Hyvä tietysti että tyhjenee mutta sohvalle tai matolle ei niin kiva.
Eli ehkä nappula kovettaa ulosteen liian kovaksi ja sitten anaalit räjäyttää nesteet pihalle. Mutta tämäkin tapahtuu yleensä vasta ulkoilun jälkeen ja sisällä joten tiedä sitten missä lopullinen vika.
Kokeilen pienentää nappulamäärää onko vaikutusta.

Taistelu jollain lelulla onnistuis kyllä, juoksuttaminen hankalampaa kun metsä täynnä ihmisiä tekemässä millon mitäkin joten vapaana ei pysty kotimaastossa pitämään enää.

Voisko osittain johtua samasta mitä meillä: koirilla ei ole mahdollisuutta juosta vapaana ja käyttää kehoaan samalla tavalla.
Tai tämäkin ongelma meillä yhdellä koiralla, mutta ollu aina joten on todennäköisesti koiran ominaisuus. Kaikki syö samaa ruokaa mutta ongelma vaan tällä.

1 Like

Täällä sama homma valkkarin kohdalla ja alkanut samaan tapaan kun siirtynyt raakaruuasta nappulaan. Olen ajatellut että hiukan uloste = paremmin tyhjenevät rauhaset, mutta ilmeisesti tässäkin voidaan mennä ojasta allikkoon.

Laitan @Jagster :in vinkit testiin ja katsotaan mitä tapahtuu.

Omalla koiralla toinen ongelma, eli se että anaalit ei tyhjene. Toistaiseksi oon käynyt hoitajalla tyhjennyttämässä, en oo itse viitsinyt opetella mutta ehkä pitäisi. Ongelma syntyy silloin, jos saa pelkkää lihaa. Kuitulisänä oon käyttänyt fiboria, joka puoliksi pakkomyytiin joskus. Nappulaa saa välillä enemmän, silloin ei myöskään ole ongelmaa.

Anaalirauhasongelmat alkoi joskus silloin, kun nivelongelmat alkoi. Voisi johtua siitä, että liikunta on vähentynyt aika reippaasti ja etenkin kovavauhtinen liikunta.

Olen ihmetellyt meidän kohta 14kk uros junnulla pyllyn tuoksumista kohtuullisen usein. Syö 50/50, liha vaihtelee mutta pitkälti nautaa. Nappulaa olen nyt vaihtamassa, edellinen ollut tilattava ja en jaksa tilata kun haluan hakea kaupasta, koska herään nappulan loppumiseen, kun se loppuu tai mies sanoo että nyt se loppui. Itseasiassa j&v energia vaikuttaisi aika ok🤔

Mutta takaisin pyllyyn. Useamman kerran rentoutuessaan kuten esim. hieronnan aikana nuorempanakin anaalit tyhjentynyt mikä ihan ok, mutta tässä tovin on meinannut tuoksua leijalla useasti. En ainakaan havaitse kipuilua eikä laahaile pyllyä tms, joskus kurkkii ja nuolee pyllyä, kun hajua enemmän leijailee. Kakka kiinteää, liikkuessa toki voi tulla tätä ns. kuumaa tippaa tai jos tulee toinen kakka niin voi loppu olla löysempää liikunnan aikana. Liikkuu kohtuu reilusti, myös koirajuoksuhommia aloiteltu. Toki vähemmän nykyään vapaana, koska saakelin rusakot, vaikka ei ole vielä pitkälle perään lähtenyt mutta en kaupungin laitamilla halua testata.

Ja rotu rhodesiankoira eli ei kai “tyyppivikoja”, mutta ajatuksia mistä moinen johtuu?:thinking: Piereskelee myös jonkin verran ja tässä tämänhetkisessä safkassa hernettä(mikä trendi se tämäkin?), joten sitäkin haluan testata jäisikö pierut vähemmälle kun se vaihtuu. Mutta monella tavalla pylly meillä tuoksuu… :smile:

Piereskely tulee ihan vaan ruuasta. Ja se herne on mukana, koska lihaa on niin vähän ja jollain tavalla proteiini täytyy saada näyttämään riittävältä.

Nuo anaalit onkin sitten hankalampi juttu. Kun mehän ei edes tiedetä miksi koiralla on anaalirauhaset. Mutta käsitys on, että se liittyisi reviirien merkkaamisen. Josta tietysti on lyhyt hyppäys ajatukseen, että koirat, joilla olisi eräällä tavalla normaalia korkeampi tarve reviirikäyttäytymiseen myös aktivoisivat anaalejaan enemmän.

Luultavasti kyse on kuitenkin vain siitä, että toisilla rauhaset vaan toimivat kiivaamaammin kuin toisilla. Kuten vaikka hienhaju ihmisillä — joku tuoksahtaa hieman kedonkukkasilta joskus ja harvoin, kun taas toinen lemuaa kuin puoli vuotta metsässä ollut tukkijätkä — ja silti henkilökohtaisessa hygieniassa ei ole eroja.

Tuo kaikki tietysti edellytyksellä, että vatsa toimii suunnilleen niinkuin kuuluukin, eikä anaaleissa näy muuta ihmeellistä.

Tää voisi sopia meidän rekkuun.

Tähän mennessä potentiaalisin syy tappohajupilviin on ollut vapaana juoksemisen vähentyminen kiiman ja kesälomareissun takia.

Jään innolla odottamaan väheneekö tappohajupilvet nyt kun vapaana juokseminen on taas lisääntynyt. Jos tammi-helmikuussa meillä on yhä satunnaisia vaikeuksia hengittää sisällä, vieritän syyn tuohon reviirinmerkkausintoon.
Kohtapuoleen tulee taas valeraskaussohvallapysymis-kausi, siksi noin pitkä ihmettelyaika.

Aivan, meillähän tässä muutenkin menossa tällainen teinin kukkoilu ja kova ympäristön silmällä pitämisen vaihe, joten täytyypä tältä kantilta tarkastella tilannetta. Ja pieruihin lähden kokeilemaan nappulan vaihtoa ainakin herneettömään…

Tosin sitähän joku tutkimus on joskus sanonut, että toisten pierujen haisteleminen voi ehkäistä syöpää. (Varmasti todella laadukas tutkimus enkä muista edes lähdettä.) Mutta meillä tässä talossa ei ainakaan kukaan syöpään tule sillä perusteella kupsahtamaan😏

Aktiivinen, voimaa käyttävä, liikkuminen on ehkä tehokkain tapa tyhjentää anaalit JA laittaa suolisto järjestykseen. Siis tietysti silloin kun takana ei ole mitään vakavampaa ongelmaa.

1 Like

Sanoisin, että ihan viimmoisen päälle laadukas :rofl:

Ja taatusti ei ole edes ollut tutkimus. Mutta jos syöpää haluaa estää pieruja haistelemalla, niin siitä vaan. Minun näkemykseni mukaan elämänlaatu romahtaa silloin niin rajusti, että olisi parempaa lopettaa eläminen siihen paikkaan :wink:

Niin jos se menikin niin ettei syöpää kerkeä tulla kun kukaan ei kestä elää😅

1 Like