Älykellojen älyttömän älykäs maailma

Kuka käyttää, kuka ei — minä en käytä, koska kello on maailman paras keksintö maksamiseen :wink:

Oho, enpä oo tienny tollasta ees olevan :flushed:

Voiko sillä maksaa yli 50 euron ostotkin?
Mutta nyt tuli mieleen mobilepay ja sillä taitaa ainaki isoissa kaupoissa pystyä maksamaan, en oo siihenkään perehtyny, mutta ehkä pitäis.

Vois kyllä tulla takas myös ajokorttisovellus vai mikä lie se nyt muutama vuosi sitten olikaan kun sai ajokortin puhelimelle. Ei tarviis lompuukkia sit kuljettaa mukana enää ollenkaan kun kaikki löytyis puhelimelta.

Mutta tämähän ei liity rokotuksiin millään tavalla :woozy_face:

Voi. Siinä kortti on eräällä tavalla siirretty kelloon. Kortin siruhan vain kertoo pankkitiedot ja on ihan se ja sama mitä kautta se tieto saadaan maksupäätteelle. Kelloissa (ja puhelimessa, ei eroa) laite kertoo maksupäätteelle saman tiedon kuin fyysinen maksukortti.

Ero on siinä, että kellolla (tai puhelimella) maksettaessa ei koskaan käytetä lähimaksua, vaan se menee kuin tungettaisiin kortti lukijaan. Mutta kellolla ja puhelimella maksettaessa ei koskaan anneta pin-koodia, koska tunnistaminen on jo tehty laitteessa — kasvotunnistus, sormenjälki, puhelimen/kellon oma pin-koodi jne.

Kun kelloon on annettu sen pin-koodi, kun se on laitettu käteen kiinni, ja koska kello tunnistaa olevansa koko ajan ranteessa, niin kaupan kassalla laite toimii aivan samoin kuin lähimaksussa — paitsi että summasta riippumatta ei tarvitse koskaan antaa pin-koodia maksupäätteeseen.

Pankithan eivät sinällään tarjoa tuota suoraan, vaan on käytettävä jotain maksunvälittäjää. Minulla se on Apple Pay, suurimmalla osalla Suomessa Google Pay. Jotkut, varsinkin vannoutuneet S-kaupan asiakkaat, maksavat Mobile Payn kautta. Osuuspankki yritti aikanaan änkeä Pivoa markkinoille, mutta en tiedä hyväksyikö sitä missään vaiheessa yksikään kassajärjestelmä.

Koska minulla on Applen mobiilivehkeet, niin en käytä kassamaksamisessa MobilePaytä, koska se edellyttäisi erikseen aina apin aukaisua ja maksamista puhelinta vilauttamalla — aivan liian työlästä :rofl: Mutta jos siirtää tai ottaa rahaa vastaan tililtä toiselle, niin siinä Mobile Pay on aivan lyömätön — helppo ja rahat siirtyy heti eikä joskus pankkiryhmienkin välillä.

Tämä on muuten ärsyttänyt jo pitkään. Pankit eivät muka kertakaikkiaan kykene siirtämään rahaa ryhmästä toiseen. Mutta kun ne samat pankit ovat Mobile Payssä, niin sitten se onnistuukin.

Plussat sun muut bonukset ei sitten onnistu puhelin/kello-maksulla. Ja tuo on ehkä suurin vaje siinä. Mutta tämäntyyppinen bonusleikki on hyvin suomalainen ja pohjoismaalainen järjestelmä, ja siksi tuskin tulee ihan heti mahdolliseksi laitteisiin.

Joten jos/kun bonukset löytyy maksukortilta, kuten minulla K:n plussapallot, niin silti joutuu vilauttamaan korttia lukijaan. Mutta maksussa ei sillon tarvitse köyttää pin-koodia, kun sen hoitaa viimeiseksi laitteella.

Kelpasiko se sähköinen ajokortti sitten lopulta mihinkään? Taisi sillä ymmärtääkseni postipaketin saatua noudettua.

Mulla on joku Huawei ja kyllä verkkopankki yrittää aina Google paytä tyrkyttää mutten oo sitä jaksanu ottaa käyttöön, mobilepay mulla on ku nuoriso sitä aikansa naputti että laita se. Kätevä kyllä on.

Mobilepayssä taitaa onnistua? En oo varma enkä jaksa just nyt tarkistaa :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Edit. Tarkastettu ja pystyi ja olin jopa itelle ne laittanutkin.

Sai sillä samat asiat hoidettua kuin tavallisellakin ajokortilla. Mutta en mä mitään passia mukana kuljeta, paitsi jos tiedän että meen jonnekin missä sitä tarvii. Henkilökorttiin en oo jaksanu panostaa.