Akuutti ripuli

Jos koira ripuloi ykskaks yllättäen tietämättä mistä syystä ja jos syönyt jotain sopimatonta ulkoa niin kuinka nopeasti se syöty hömppä tekee sen ripulin? Tietäis vähän mietinkö eilisen syömisiä tai lenkkejä vai kuinka pitkältä ajalta :woman_shrugging:

Se ihan riippuu siitä mikä arvataan syyksi. Mutta useimmiten saa miettiä aika lyhyttä aikajaksoa, alle päivä.

Jos se on vierasesinepohjaista, niin sen täytyy ensin päästä suolistoon — siihen menee luokkaa 6 - 12 tuntia. Jos se on bakteeri, niin sen täytyy päästä suolistoon ja kasvaa reiluihin määriin, mutta sekin vauhti riippuu ruokamyrkytyksestä. Silti ollaan alle 24 tunnin. Jos se on virus, niin sehän voi sairastuttaa jopa tunnissa.

Mutta jos kyse on IBS-tyyppisestä sairastelusta, eli syyksi arvotaan syystä X sopimaton ruoka, niin yleensä mietitään edellistä ruokailu, kuivamuonissa ehkä jopa sitäkin edeltävää.

Tällä kertaa luulen että annoin ruuassa liikaa maksaa joka aiheutti tämän probleeman vaikka oli kypsennettyä.
Koskaan ei sen tarkempaa oo tämän koiran kohdalla tätä ripulia/löysä vatsaisuutta tutkittu, (paitsi giardian osalta jota ei oo löytyny) ja välillä tuntuu että asia on aivan mysteeri. Ruuan yritän pitää mahdollisuuksien mukaan samana mutta ainahan se lattialta tai maasta jotain kerkee imuroida.

Täytyy varmaan miettiä pitäiskö asiaa tutkia tarkemmin vai mitä tehdä. Mutten sitten taas tiedä mitä pitäis ja kannattais tutkia kun ripuli/löysä on kuitenkin niin harvoin, tyyliin kerran kuussa ja menee ohi kun annan canikuria.

Et tykkää tästä, mutta kokeile tuota uudestaan viikon päästä seuraavana vapaana. Onhan siitä vaivaa ja työtä, mutta koska saat homman hoidettua Canicurilla, niin hittoako siinä.

Tekisinkö itse noin? Kyllä, mutta vain jos on jo viitteitä siitä, että maksa olisi ongelma, mutta olisin kuitenkin epävarma. Mutta en, jos arvaus maksasta perustuu vain siihen, että se oli ainoa muuttunut asia.

Paljonko se sai maksaa?

No mä oon tottunu siihen että aina jollain on peräkarvat peessä tai rintakarvat yrjössä, monikoiratalouden normi aina välillä :rofl:

Mut joo, täytyy kokeilla, vaikka viikon päästä niin kerkee suoli vähän tasottua.

En osaa sanoa määrää mutta reilusti enemmän kuin normaalisti, vitamiinipullien maksamäärä ei aiheuta mitään mutten jaksa niitä vääntää joten a-vit otetaan meillä siitä kuuluisasta maksalaatikosta kerran viikkoon ilman mitään ongelmaa.

Maksatestiä en oo kerenny tekemään ja taas eilen tuli yhdet ripulit vaikkei mikään ollu muuttunu tai saanu mitään normaalia ruokaa ihmeempää.
Pitää alkaa kalenteriin merkkaamaan ylös jos sen kautta löytyis joku syy.

Mieti ympäristöä myös. Jospa se olisikin stressireaktio. Yhden tapauksen tiedän, jolla moinen johtui roskiksen tyhjentämisestä. Yksi seurasi emäntänsä kuukautiskiertoa. Ja se, että työvuorot aiheuttaa ongelmia, ei ole uusi juttu.

Mä oon kyllä ollut kipeä ja päivysti sängyssä koko eilisen päivän mun vieressä vaikka isäntäki oli kotona ja puuhaili omiaan.
Työvuorot mulla aina samat että se ei voi vaikuttaa mutta

tämä hetki kun aina lähestyy niin alkaa nylkyttää mua. Koskaan ei ketään muuta ihmistä eikä muulloin muakaan.

Ja jos nyt alan miettimään niin noin kerran kuussa sillä on vatsa löysällä mutten ole kiinnittänyt huomiota ajankohtaan. No laitetaan molempien vaivat kalenteriin ylös ja katsotaan saadaanko match :rofl: