104: Koiralle kalaöljy, omega-kapseli vai lihaa (podcast)

Facen puolella kysyttiin:

Rokka lohiöljy. Omegapitoisuuksia on yleensä niin huonosti ilmoitettu missään tuotteissa, että mä en osaa nyt oikein suhteuttaa että onko nää pitoisuudet mistään kotoisin. Syöttääkö vai ei?

kuva

Minä vastasin:

Hyvä? muistisääntö on, että tiivistämättömissä tavallisissa omega-3 kapseleissa on noin 300 milligrammaa EPA/DHA:ta gramman kapselissa eli noin 30 %. Tuossa on puolet siitä.

Se, että on vaan puolet, johtuu sitten siitä, että sitä on laimennettu kasviöljyllä.

Joten jos tuo maksaa vain puolet siitä mitä omega-3 kapselit, niin hinta on sama, mutta annosmäärä (ja samalla kalorit) on tupla. Jos (tiedänhän minä… kun) hinta on kalliimpi, niin se on vain kalliimpi, mitä täytyy antaa enemmän.

Astaksantiini ei ole mitään muuta kuin antioksidantti säilömässä tuota rasvaa, ja värjää sitten mukavasti.

Tämä menee oikeastaan akselille, että käyttääkö kalaöljyä vai omega-3 kapselia. Ihan siksi, että Rokka (on niitä vastaavia muitakin, ZinZino tämän buumin aloitti) on kallis omega-3, jota täytyisi käyttää kuten kalaöljyä.

Jolloin koko ajan päästään kahteen ihanaan mittariin:

• koska annos alkaa maksamaan liikaa
  • koska annos alkaa olemaan liian suuri

Ei kannata muuten hetkeäkään kuvitella, että tuossa/noissa olisi kyse jostain innovaatiosta tai raaka-ainevaatimuksista. Se on puhtaasti kikka nostaa katetta: myydään vedellä jatkettua viinaa.

Omega-3 öljyt maksaa aika tavalla saman verran kaikille. Kun sitä laimennetaan puolella määrällä mm. rypsiöljyä, joka on huomattavasti edullisempaa kuin kalaöljy, ja nostetaan hinta kaksinkertaiseksi, niin aletaanko keskustelemaan aiheesta kate?

OT-linjalle menee vanha kikka, joka on perusteiltaan kuitenkin tismalleen sama, että pidetään hinta entisellään, mutta pienennetään säkkikokoa — kuten vaikka kuivamuonissa siirtyminen 25 kilosta 18:sta, siitä 15 kiloon, sitten 12,5 kiloon ja nyt alkaa olla 10 kg uusi musta. Otetaanko kellosta aikaa koska joku lihapuolella älyää allkaa myymään puolta kiloa 400 gramman paketissa?