05/2021 TOP-5 sivuston sisäiset haut

Sinänsä hyödytöntä nippelitietoa, mutta kertoo hieman siitä mikä ihmisiä mietityttää. Aivan samoin kuin että kuukaudesta toiseen yleisin Googlen haku, josta on Katiskaan tultu, on juttu ihmisten kipulääkkeiden käytöstä koiralla (eläinlääkärit voisivat sekennin pysähtyä miettimään miksi…).

Minullehan sisällön suhteen on mielenkiintoisempaa haut, jotka eivät ole löytäneet mitään. Osahan misseistä on puhtaita kirotusvirheitä. Kuten että vischy ei löydä mitään. Olen muuten virittänyt määrätyt jatkuvasti toistuvat kirjoitusvirheet niin, että ne ohjaavatkin oikeaan kirjoitusasuun.

Sitten ohi menee hakuja, joissa on käytetty erilaista kirjoitusmuotoa tai ilmaisua kuin mitä teksteistä löytyy. Kuten vitamiinilista, nappulat tai nivelterveys. Tai on itseasiassa haettu oikeaa muotoa, mutta Katiskassa on periaatteessa väärä, kuten rabdomyoloosi. Nuo olen myös säätänyt niin, että osuvat edes johonkin sisältöön.

Mutta sitten on liuta hakusanoja, jotka antavat aidon 404 ei löydy ilmoituksen – ja ne ovat sellaisia, joita pidän tarkemmin silmällä. Kuten vaikka vatsalaukun kiertymä, eturauhanen, keuhkomato tai teräsrekku. Jokainen aiheita, joista pitäisi kirjoittaa tai puhua.

Eksyn taas aiheesta. Ne toukokuun yleisimmät haut sivustolla:

1. närästys
  2. kalsium
  3. barf
  4. koira
  5. sinkki

Barf hieman ihmetyttää, mutta jos mielletään se niin, että valtaosa edelleenkin luulee barffin tarkoittavan samaa kuin raakaruokinta, niin haku mennee oikeampaan kontekstiin. Olen tässä pari päivää tuhlannut miettimisaikaa siihen, että osoittaisinkin barf-haut raakaruokintatuloksiin. Mutta entä jos joku jostain historiallisesta syystä haluaakin löytää asiaa barffista?

Yhden vinkin annan. Kun koko sivustä käsittelee koiria, tavalla tai toisella, niin hakusana koira on täysin turha. Sillä saa osumaan hakutuloksiin suunnilleen koko sisällön.

Rotuja etsitään säännöllisesti. Ne eivät useimmiten anna mitään osumia. Kuka haluaa kirjoittaa rodusta tai roduista realistisen yleisartikkelin?

Sitä yleispätevää koirakirjatason höpöä ei tarvita. Ei niissä kerrota, että bordercollieilla on tolkuttomasti stressiperäistä vatsaoireilua ja lihasongelmia niiden liikkumistavan takia. Niissä ei myöskään kerrota vaikka kennelliiton papereilla olevan russelimuunnoksen ja working russelin eroista.

2 Likes

Ja jos haluaa etsiä Katiskasta mitä olen kirjoittanut itsestäni, niin haku jakke+katiska ei toimi. Ihan siksi, että se löytyy mainintana ihan jokaisesta kirjoittamastani jutusta – eli valtaosasta Katiskan sisältöä.

Sen sijaan jakke+lehtonen antaa paremmat osumat, eikä sekään ole hyvä. Mutta moisissa satoja osumia antavissa metahauissa kannattaakin suunnata suoraan fakkiin:

https://www.katiska.eu/tieto/sivuston-faq/katiskan-kaytto-sivusto/

Plus kertauksena aiheesta “miten Katiskasta löytää yhtään mitään”:

1 Like